Vera Alecsa: designerul care croiește feminitate și atemporalitate în Chemistry Studio

0
1119
Timp de citire: 9 minute

Mi-a rămas gândul la Jean Seberg în „À bout de souffle” (Breathless – 1960) cu toate elementele care caracterizează un icon al acelor vremuri: naturalețe, feminitate, spontaneitate și linii fluide. 

Și-am început să mă gândesc la toate acele rochii și deux-piece-uri minunate purtate de bunica mea, care nu purta pantaloni nici măcar în casă. Apoi, câteva fotografii mentale mai târziu, gândul mi-a fugit la rochiile care o defineau pe mama în tinerețe, înainte de „era blugilor”; toate rochiile erau făcute la croitor sau cusute chiar de bunica mea după tipare și modele din reviste străine, din materiale care au rămas și astăzi la fel de frumoase.

Și m-am gândit la rochiile purtate de mine în ultima vreme. Puține, marea lor majoritate simple, în culori dense. Dar toate păstrând același ADN, cel pe care îl întâlnesc în toate creațiile Verei Alecsa: feminitate, sustenabilitate și atemporalitate.

Pe Vera și pe sora ei, Vali le cunosc aproape de când a luat naștere Chemistry. Prima dată am auzit de acest brand în cadrul unui târg de unde am plecat acasă cu rochia pe care am probat-o prima oară. A fost dragoste la prima vedere și de atunci am rămas într-o relație frumoasă și, cel puțin, pasională. Fiecare colecție de sub eticheta Chemistry păstrează o prospețime atemporală căreia îi sunt fidelă. 

Doar că, sezonul acesta, Vera a creat o colecție de piese de inspirație „French Girl” cu acel quelque chose și n-am mai rezistat. I-am propus să ne întâlnim în atelier și să descoasem pe îndelete cum decurg zilele la Chemistry. Piesele noii colecții au nume de franțuzoaice – Anna, Marion, Celia, Charlotte, Marie, Francoise sau Chloe -, un motiv în plus ca să nu stau deoparte, așa că m-am trezit scriindu-i Verei și propunându-i să ne vedem pentru câteva ore, la o poveste. 

De la chimie industrială la antreprenoriat în modă

Vera e înaltă și frumoasă și ți-o poți închipui foarte ușor îmbrăcată într-un halat de cercetător. A absolvit chimia și a ajuns să transforme rochiile într-o mantră a feminității. Vera îmi place mult și pentru că e una dintre rarele antreprenoare care preferă discreția, simplitatea și croielile clasice, atât în ceea ce creează, cât și în viață.

Iată-mă, așadar. Intrarea Eliza Zamfirescu Leonida nr. 13. Un capăt de stradă care mi-e mai mult decât cunoscută, dragă și simpatică. E adresa atelierului Chemistry și locul nostru de așezat la povești astăzi. Pe Vera o găsesc la treabă, aranjând schițe. Vali e în atelier, dă indicații pentru personalizarea unui palton. 

***

Veronica Mariana Chihaia (Alecsa, înainte de căsătorie) pe numele din buletin este pentru prieteni și cliente, Vera. Ca mine, Vera a fost unul dintre copiii silitori care își făceau temele în fiecare după amiază, cu gândul că, „atunci când va crește mare” va lucra într-un laborator de cosmetică. De aceea a ales să urmeze cursurile Facultății de Politehnică, secția Chimie Industrială. Cinci ani de chimie mai târziu, Vera a ales să lucreze într-un domeniu puțin conectat cu ceea ce învățase pe băncile facultății: distribuție de aparatură medicală.

Treptat, Vera a început să lucreze în aceeași companie, în departamentul de marketing și nu la multă vreme, la îndemnul managerului ei, a început cursurile unui MBA în Administrarea Afacerilor, pe care l-a absolvit în 2011.

Încet, așezat, Vera a pus pe hârtie un plan de afaceri, o strategie de cash-flow, câteva idei pentru cum și-ar fi dorit ea să facă lucrurile: cu o voce limpede, cu croieli curate și amprentă clasică: un brand de rochii pentru femei.

F/W 2020O colecție de inspirație franțuzească 

Pandemia i-a răsturnat și Verei planurile, așa cum a făcut cu noi toți, însă nu pentru mult timp. După o colecție de primăvară-vară puțin întârziată, colecția de toamnă-iarnă a fost una dintre cele mai bine articulate colecții sub eticheta Chemistry. Având ca inspirație modelele anilor 1960 precum Jackie Kennedy, Twiggy, Mary Quant sau Audrey Hepburn ori garderobe din filme celebre ca Mad Men, Masters of Sex sau The Marvellous Mrs. Maisel, Verei i-a reușit o serie de modele care te îmbracă într-o poveste cu tușe retro. 

Caracteristicile fiecărei piese în parte subscriu acelorași valori care au consacrat brandul Chemistry: simplitate, atemporalitate, utilitate, linii fluide, detalii sofisticate, culori boeme. Tonurile clasice și calde, croiurile impecabile, detaliile deconstruite care fac trimiteri clare către estetica anilor ‘60 sunt desenate pe materiale naturale precum bumbacul sau lâna.

„The Swinging Sixties” e o perioadă cunoscută în istorie ca fiind un buton care a apăsat schimbări majore în cultură, politică, muzică și, bineînțeles, modă. Între cel de-al doilea val de feminism și asasinarea marilor lideri mondiali precum Medger Evers, John F. Kennedy, Malcom X și Dr. Martin Luther King Jr., deceniul tumultuos a avut o legătură directă cu modul în care oamenii au ales să se exprime prin stil.

Astfel, chiar dacă anii ‘60 au fost apanajul printurilor curajoase și culorilor puternice, Vera și-a dorit să folosească croiul acelei perioade și siluetele feminine pe care să le adapteze la liniile fluide ale brandului Chemistry. „Toate aveau în comun o eleganță specială, o poezie a gesturilor și tocmai de aceea am încercat să adaptez elementele și detaliile la partea de timeless care ne definește.” 

***

„Doamnele și domnișoarele care vin la noi, o fac și pentru cumpărături, dar și pentru a scăpa un pic de nebunia care e în jur. Showroom-ul a ajuns să fie o evadare.”

Vera Alecsa

În noua colecție Vera a folosit bumbac adus din Spania și lână produsă în România, la fabrica din Buhuși, de o calitate extraordinară. Suntem de acord: există foarte multe soluții bune în țară pentru materia primă, doar că problema cu materialele apare atunci când ai un atelier mic, pentru că ești direct afectat la preț, din cauza cantității mici pe care o cumperi.

Business, negociere și poezie, în pandemie

Ajungem să vorbim despre prețuri de materiale și despre furnizori și producători români. Unii minunați, alții cu mult de muncă, dar toți luptându-se pentru a supraviețui. „Surprinzător este ce am pățit anul ăsta; deși e situația asta critică, am cumpărat materialele mai scumpe. De exemplu, am plătit pe un metru pătrat de lână cu până la 25% mai mult decât anul trecut. Și nu am avut ce să fac, cum să negociez cu argumentele furnizorilor.”

Pandemia i-a mai scos în cale o provocare: casa în care se află studioul și atelierul este scoasă la vânzare pentru 1.5 milioane de euro, iar atunci când se va vinde, Vera va trebui să gândească și o strategie de relocare. 

Când am ajuns la capitolul lucrurilor provocatoare, Vera mărturisește: 

Ca de obicei, noi nu reușim să facem stocuri. Acesta cred că e cel mai mare punct unde lucrăm. Evident, e și un lucru bun, pentru că asta înseamnă că avem multe comenzi personalizate, însă, pe de altă parte, nu îmi place pentru că în momentul în care am avea produsul pe stoc, am putea livra comenzile online de pe o zi pe alta. Ori în prezent, termenul de livrare la noi ajunge și la 10 zile.

 Ce s-a vândut cel mai mult în perioada pandemiei din noua colecție?

Surprinzător, am vândut paltoane. Spun „surprinzător” pentru că în anii anteriori, comenzile de paltoane erau foarte rare. Un alt element care s-a modificat e experiența atelierului. Adică, cine vine acum în showroom, vine clar pentru experiența de aici, vine să probeze, să vadă pe viu materialele, să ceară consultanță în personalizare și pleacă cu cel puțin o piesă. Durata vizitei s-a mărit mult în perioada asta. Doamnele și domnișoarele care vin la noi, o fac și pentru cumpărături, dar și pentru a scăpa un pic de nebunia care e în jur. Showroom-ul a ajuns să fie o evadare. 

Dacă e să facem un tur al atelierului, accentul colecției de anul ăsta cade, ca și până acum, pe rochii. Ce preferă româncele, după paltoane?

Rochiile plisate sunt la mare căutare și acesta e și unul dintre motivele pentru care am decis să le refacem. Sincer, eu voiam să renunț a le mai produce din cauza pliseurilor, pentru că, pe materiale naturale, implică ceva mai multă grijă și atenție din partea purtătoarelor. În momentul în care ai băgat rochia în apă, s-a dus pliseul. Și am avut câteva episoade destul de complicate în care a trebuit să descoasem rochia cu totul și să refacem pliseurile. Rochiile acestea pe cât sunt de frumoase, pe atât de multă atenție necesită și trebuie îngrijite conform etichetei. 

Sunt rochii așa cum se făceau odată, pe vremea bunicilor noastre, rochii de care „trebuie să ai grijă”, dar care te pot ține o viață întreagă. 

Exact. Sunt rochii pe care le poți purta ani la rândul, pentru că nu sunt făcute în regim de fast-fashion, ci sunt create cu scopul de a fi sustenabile, de a le păstra cât mai mult în garderobă. În afară de rochiile cu pliseuri, anul acesta s-au vândut foarte bine și rochiile petrecute pentru că sunt foarte versatile și le poți purta fie simple, fie cu o maletă, cu un maieu cu dantelă sau chiar și peste pantaloni sau skinny jeanși. 

Și ai decis să refaci și câteva modele care au fost iubite în colecțiile trecute. 

Da, da, asta mi-am dorit foarte mult. Surprinzător față de anul trecut, sezonul acesta am vândut și multe rochii mini, tot în același spirit al anilor ’60. Mergând pe aceeași paralelă cu anul trecut, anul acesta am comunicat mai puțin puloverele împletite manual, din lâna asta fină și moale la atingere, numita Peruvian highland alpaca

Am ales să promovăm mai puțin puloverele, dar să nu renunț de tot la ele, pentru că mi se par niște piese minunate de avut în garderobă. E drept că și costul de producție e foarte mare și, după ce am avut cerere foarte mare – merg foarte bine în afară, în țări precum Belgia, Anglia sau Olanda, de unde avem recent comenzi, – m-am hotărât să nu renunț la ele. Sora mea cea mare este cea care le împletește și, atunci când e depășită, o ajută și mama. Sora mea e asistentă la Spitalul Județean Ploiești, deci îți închipui că împletitul e un refugiu pentru ea, e o evadare mentală din tot ce se întâmplă peste zi.

Mi se pare că sunt din ce în ce mai puține piese lucrate manual și e bine să păstrăm piesele astea ca pe niște comori. Eu am căutat mașini de tricotat pentru a o ajuta pe sora mea, însă, pentru că firul de lână cu care lucrăm este foarte gros, nu se poate tricota pe mașină. Puloverele astea, prefer să cred că sunt alese doar pentru cei sau cele care știu ce implică. Anul acesta am zis că o să-mi opresc și mie un pulover și un fular, pentru că niciodată nu reușesc. 

Oh, știu, de când am vorbit noi ultima oară. Chiar așa, tu ce ai în momentul ăsta în garderobă cu eticheta Chemistry?

Stai să mă gândesc. Am 3 cămăși din prima colecție, pe care le-am purtat din 2015 de le-am înnebunit; una dintr-o mătase galbenă, una din mătase cu imprimeu și una din bumbac. Și mi-au rămas mie doar pentru că au fost singurele care au rămas pe stoc, atunci fiind prima colecție. Mai am un costum, o pereche de pantaloni și un sacou. Și 3 paltoane. Atât. Îți vine să crezi? Foarte puține piese.

„Mi se pare că sunt din ce în ce mai puține piese lucrate manual și e bine să păstrăm piesele astea ca pe niște comori.”

Vera Alecsa

Doar că, începând de vara asta, mi-am comandat online câteva rochii pe care le-am plătit cu cardul, așa cum ar fi făcut orice clientă. Mi s-a părut o dovadă de respect pentru munca tuturor celor implicați. Și, luna trecută, de ziua mea, am primit de la fetele din atelier, cadou, un palton și 3 rochii din colecția nouă. 

***

În lunile de după starea de urgență, Vera a preferat să se mute temporar, cu familia ei, la țară. A creat, a stat cu Petru, băiețelul ei și a cumpărat numai de la branduri românești, tocmai pentru a le sprijini și a-i ajuta să continue. „Sunt norocoasă într-un fel, pentru că îmi permit privilegiul de a sta acasă cu copilul, spre deosebire de multe mame care nu pot rămâne acasă sau nu pot să-și angajeze o bonă, așa că faptul că pot merge în paralel și cu maternitatea și cu atelierul, e o binecuvântare.” 

E o binecuvântare și pentru noi să avem un atelier care să creeze haine care să ne definească, să ne pună în evidentță frumusețea naturală și care să ne completeze.

Găsiți rochiile și toate piesele frumoase create de Vera, pe site-ul Chemistry Studio.

Fotografiile din studioul Chemistry sunt realizate de Andreea Mitran.

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here