Timp de citire: 7 minute

Îmi plac descoperirile care aduc bine. Cele care seamănă cel mai mult cu starea de „așa da”. Brandul românesc Noria Anis este printre cele mai recente astfel de descoperiri, iar fondatoarea lui, Georgiana Roșca, a acceptat să-mi fie parteneră de dialog despre estetică, sustenabilitate și joie de vivre.

Georgiana e pasionată de neurostiinţă și psihologie, în aceeași măsură în care adoră să caute materiale, să croiască tipare și să gândească colecții. Iar de 3 ani, le face pe toate cu succes. Mi-a rămas în minte un gând care mă consumă și pe mine: „sentimentul de a nu fi în control, faptul că schimbarea este o constantă în zilele noastre.” Și cred că soluția Georgianei se poate replica: „Să acceptăm nu e neapărat ușor, însă este mai simplu când ne ancorăm în momentele care ne aduc împreună: brunch cu prietenii, călătorii, cină al fresco, garden parties, celebrări”.

Să începem.

Așadar, cum ne-am obișnuit până acum: cine e Georgiana Roșca și ce poveste poartă cu ea până la apariția Noria Anis?

Sunt antreprenor creativ, un drum pe care l-am ales în urmă cu aproape 4 ani, atunci când am decis să plec din compania la care lucram. Am studiat finanțe și am un masterat în finanțe corporative, însă pe parcursul experienței profesionale am urmat cursuri de proiectare, design vestimentar și business în industria de fashion. Îmi place să călătoresc, iar călătoriile sunt mereu surse de inspirație pentru mine.

Sunt atrasă de neurostiinţă și îmi place să citesc cărți de psihologie. Ca tip de personalitate, sunt INFJ-T, Advocate și Projector în Human Design. Asta înseamnă că îmi place să îmi manifest creativitatea, cred foarte mult în valorile mele și alegeri etice, sunt pasionată de ceea ce fac, vizualizez și îmi iau energia din proiecte noi, mă bazez pe intuiție și emoții.

Dar cum a început pasiunea pentru textile? De ce un business în zona de slow fashion (exclusiv) feminin?

De mică am fost atrasă de designul vestimentar. Am văzut inițial fashionul ca pe un hobby, pe care l-am cultivat prin diferite cursuri și în cele din urmă s-a transformat într-o alegere de carieră. Noria Anis a apărut în 2019 din dorința mea de a face următorul pas pentru această pasiune.

Alegerea zonei de slow fashion a fost una naturală. Trăim o perioadă în care avem prea mult din orice, iar industria de fashion nu este o excepție. Am știut de la început că îmi doresc ca piesele Noria Anis să fie atemporale, să respecte anumite standarde de calitate și să fie realizate într-o manieră etică. Din acest motiv, produc hainele într-un atelier în România, Galați, unde avem grijă că toate cusăturile să fie realizate cu o atenție foarte mare la detalii.

Îmi doream ca numele să reflecte esența brandului – feminitate și naturalețe, astfel am pornit inițial de la o anagramă a numelui meu: Noria te duce cu gândul la visare și la ceva feminin, iar Anis (anise, anason în eng.) este sarea și piperul.

Cum arată până acum călătoria Noria Anis? Frumosul, greul, lucrurile tabu despre care nu vorbesc antreprenorii.

Dacă partea de business nu îmi era străină, tot ce presupunea un business în fashion și creație am învățat de la 0. Am avut oportunitatea să cunosc colege din domeniu cu experienţă care mi-au fost mentori şi m-au încurajat la început.

Primul an a presupus mult research în găsirea partenerilor potriviți și stabilirea unor procese de lucru. Căutam țesături premium și ateliere care să poată livra produse cu o anumită atenție la detalii. Apoi am început proiectul pentru a deschide atelierul din Galați.

La scurt timp a venit pandemia și a trebuit să adaptez toată strategia pentru sezonul în curs, să mă orientez către canalele de vânzare online. Așa a apărut oportunitatea de a lista brandul pe platforma Fashion Days în secțiunea designerilor români.

În prima partea a acestui an, Noria Anis a fost selectată de o platformă internațională ce promovează designul sustenabil și independent, iar astfel am putut avea un prim contact și cu piețele internaționale.

Ce am învățat din experiența ultimilor 2 ani este că întreg procesul antreprenorial şi creativ este despre a rămâne flexibil, despre a ieşi din zona de confort şi a experimenta. Decizia de a deschide showroom-ul din Cotroceni a fost una cu foarte multe satisfacții, iar interacțiunea din showroom a ajutat foarte mult în formarea și evoluția brandului.

Care sunt, mai precis, rolurile tale în Noria Anis?

Eu mă ocup de tot ce înseamnă creație, alegerea materialelor și accesoriilor, realizare de tipare, marketing și vânzări. Atelierul propriu îmi oferă o foarte mare libertate în zona de creație și posibilitatea de a testa prototipurile din punct de vedere croială, calitate material și versatilitate.

În ceea ce privește imaginea, colaborez deja de câteva sezoane cu aceeași echipă pentru realizarea pozelor de campanie și cred că reușesc să transmit cu fiecare colecție acea stare pe care mi-o doresc.

„Ce am învățat din experiența ultimilor 2 ani este că întreg procesul antreprenorial şi creativ este despre a rămâne flexibil.”

Georgiana Roșca

Am învățat foarte multe arii ale businessului de la lansarea acestui proiect, iar unele dintre ele mi s-au potrivit mănușă. În perioada următoare, voi externaliza o parte din procese pentru a putea să mă concentrez mai bine pe elementele nucleu.

Sunt curioasă cum arată atelierul din Galați? Câte mâini lucrează, care este și câte zile durează procesul de producție al unei rochii, cum se întâmplă lucrurile?

 În acest moment, în atelierul din Galați lucrez împreună cu o modelieră, care realizează, în principal, prototipurile și articolele made-to-measure.

Pentru fiecare colecție plec de la un moodboard. Apoi fac schițe și le aleg pe cele care se potrivesc cel mai bine cu estetica brandului. Munca din atelier continuă cu realizarea tiparelor, a prototipurilor și testelor de țesături, pentru a vedea dacă modelul din schiță este fezabil.

Echipa extinsă include colaboratori pentru realizarea accesoriilor lucrate manual și a seriilor. În ceea ce privește forța de muncă, este din ce în ce mai greu să găsești specialiști, însă nu imposibil. Pentru mine, sunt foarte importante finisajele și de aceea stabilesc toate aceste aspecte în atelier până la realizarea produselor finale.

Ce înseamnă slow fashion pentru tine, Georgiana? Cum se traduce acest concept în Noria Anis și cum crezi că este el înțeles de femeile din România?

Slow fashion este despre respect și responsabilitate față de oameni, mediu și conștientizarea impactului alegerilor noastre.

Prin Noria Anis am ocazia să colaborez cu ateliere locale și croitori cu experiență, să produc modelele proprii, în serii limitate și din țesături atent selecționate.

Încerc să folosesc materiale naturale, dar și dead-stock de țesături de la fabrici.

Prin showroom, am vrut să ofer o experiență de shopping cât mai personalizată pentru a putea lua o alegere informată, astfel pe lângă faptul că pot proba ținutele și pot vedea culorile și texturile, clientele beneficiază și de consiliere din partea mea.

Slow fashion este despre respect și responsabilitate față de oameni, mediu și conștientizarea impactului alegerilor noastre.

Georgiana Roșca

Cât despre femeile din România, cred că au început să aibă o curiozitate mai mare față de acest subiect și să înțeleagă importanța unor piese de bază de calitate în garderobă. Generațiile noi vorbesc deja despre garderobe-capsulă și sustenabilitate.

Și pentru că vorbim de slow fashion, nu putem să uităm de slow living. Care e ritmul zilelor tale, Georgiana? Ce te bucură, ce te încarcă cu energie bună, cum domolești viteza? 

Acest subiect m-a preocupat mai mult în ultima perioadă și chiar a fost sursă de plecare pentru cea mai nouă colecție Noria Anis.

Cred că starea business-ului este direct legată de starea mea, așa că mi-am propus să fac lucruri în tihnă și să am un interval în fiecare zi dedicat doar mie, de self-care. Fie că aleg să citesc o carte, care să nu aibă legătură cu muncă mea, sau doar să ascult un podcast pe un subiect ce mă pasionează.

O prioritate este legată de timpul petrecut cu familia şi prietenii, mă încarcă cu energie și mă ancorează să îi am alături.

Pentru creativitate și noi idei, ai nevoie să ieși din contextul cotidian și uneori să îți depășești limite fizice, iar pentru asta aleg să fac trasee pe munte.

Cea mai nouă colecție Noria Anis poartă numele Joie de vivre și marchează 3 ani de la lansarea brandului. Ce intenție ai pus în această colecție, ce gând a modelat-o?

Joie de vivre este despre capacitatea de a aprecia ceea ce ai și de a te bucura de lucrurile cotidiene, aici și acum. Poate fi bucuria unei conversații cu un prieten drag, bucuria unei mese, a unei zile petrecute în tihnă, orice moment trăit din plin.

M-am gândit la toate lucrurile care s-au întâmplat și la sentimentul de a nu fi în control, la faptul că schimbarea este o constantă în zilele noastre. Să acceptăm nu e neapărat ușor, însă este mai simplu când ne ancorăm în momentele care ne aduc împreună: brunch cu prietenii, călătorii, cină al fresco, garden parties, celebrări.

Ce urmează? Musai să-mi dai un colț de idei în premieră, îți sunt recunoscătoare. 

Vreau să experimentez în continuare la nivel de portofoliu, prin adăugarea de articole sau țesături noi. De asemenea, vreau să îmbunătățesc procesele ce țin de sustenabilitate (ex: ambalajele de transport). În ceea ce priveşte direcţia de business, vreau să continui extinderea în zona online şi dezvoltarea canalelor proprii de vânzare.

Mai multe despre creațiile Noria Anis, AICI.

Dacă vrei să citești mai multe despre slow fashion și slow living, îți recomand:

Slow fashion: ce înseamnă să alegem haine care (ne) fac bine?

Slow Consumption – Cum ne ferim de prea mult?

Slow living – Cum să (mai) fim bine?

Arta de a(-ți) dărui (un pic mai mult) timp

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

seven + 3 =