Tamara de Lempicka: extravaganta artistă Art Deco a anilor ’20

1
1573
Timp de citire: 6 minute

„Nu există miracole, există doar ceea ce ajungi să faci.

(Tamara de Lempicka)

1925. Paris. Exposition Internationale des Artes Décoratifs et Industriels Moderne. Un eveniment care își dorea să pună la îndemna vizitatorilor cele mai noi, îndrăznețe, creative și moderne idei din zona artelor decorative. Expoziții din peste 20 de țări, artiști din arhitectură, sculptură, design interior, mobilă, bijuterie. Vizite de milioane de oameni. Și o cerință clară pentru expozanți: produsele trebuiau să celebreze modernul, și nu trecutul. Evenimentul „era deschis producătorilor care aveau produse cu un caracter artistic și care arătau limpede o tendință modernă.”

Îmi și imaginez cum forfotea orașul. Cum cele 13 intrări ale expoziției puneau vizitatorii în dificultate, mai ales pe cei care vizitau Parisul, poate, pentru prima dată. Cum își odihneau picioarele după ce au străbătut expozițiile la o cafenea cochetă din centrul Parisului. Cum dezbăteau noile tendințe.

Dar cel mai mult vreau să îmi imaginez un colț de expoziție și un artist pentru care acea expoziție, din 1925, a semnat și consemnat valoarea sa: Tamara de Lempicka.

Se spune despre ea că la fiecare două tablouri vândute își permitea luxul de a-și cumpăra o brățară din diamante. Atât de primită și de apreciată era arta sa încât mâinile îi puteau fi acoperite de diamante, de la încheietură până la umăr.

Se spune despre ea că era foarte populară. Atât de cunoscută încât prinți și oameni cu stare se simțeau onorați să fie pictați de celebra Tamara de Lempicka.

Madonna sau Barbara Streisand sunt doar două nume de artiști care i-au colecționat tablourile. Cea din urmă a și vândut tabloul Adam și Eva, în 1994, pentru 1,8 milione de dolari (după ce îl cumpărase în 1984 cu 135.000 de dolari). Ca mai târziu, la sfârșit de 2019, pictura La Tunique Rose să fie vândută cu 13 milioane de dolari, urmând ca în februarie 2020 prețul să urce până la 16 milioane de dolari – limita la care a ajuns licitația pentru pictura Portrait de Marjorie Ferry.

Cum a ajuns de Lempicka un nume atât de valoros?

S-a născut în Varșovia, într-o familie prosperă, în 1898. Tatăl său era avocat, iar mama sa provenea dintr-o familie înstărită, astfel că cei trei copii ai familiei s-au bucurat de o copilărie fără lipsuri. Când mama a angajat un pictor să îi deseneze portretul fiicei sale de 10 ani, pe atunci Maria Gorska (abia mai târziu și-a schimbat numele în de Lempicka), așteptările fiicei sale au fost mari.

Rezultatul nu a mulțumit-o. Drept urmare a luat pensula, câteva culori și s-a pus în locul pictorului. Știa că merita ceva mai bun și că ea însăși putea realiza ceva mai de valoare. Sora sa mai mică, Adrienne, a pozat pentru ea. Acela a fost primul moment care i-a spus Tamarei de mai târziu că și-a descoperit pasiunea.

A studiat în Elveția, dar învățarea nu a durat mult. Părinții săi divorțând între timp, copila a rămas în grija și răsfățul bunicii și mătușii. Drept urmare, atunci când, la 13 ani, fetița nu și-a mai dorit să meargă la școală, cele două femei s-au îmbarcat pentru o călătorie în Italia, un prilej sănătos pentru interesul său pentru artă, cunoscând astfel pictorii renascentiști. Acela a fost cel de-al doilea moment care i-a spus Tamarei de mai târziu că și-a descoperit pasiunea. La întoarcere, nepoata rămâne în continuare în grija lor, în casa din Sankt Petersburg. Reîncepe școala, dar în drumurile sale între Elveția și casa bunicii se îndrăgosește de Taduesz Lempicki, avocat.

Cu toate că Taduesz nu provenea dintr-o familie bogată, Tamara se bucură de zestrea oferită de unchiul său și se căsătorește cu avocatul său iubit la 17 ani.

Tamara de Lempicka

Tamara a știut dintotdeauna că era o femeie frumoasă și nu a refuzat să își folosească farmecul pentru a obține ceea ce voia. Când soțul său este arestat de CEKA (poliția secretă sovietică) în mijlocul Revoluției bolșevice, Tamara fuge în Copenhaga pentru a cere ajutorul consulatului suedez pentru ca soțul său să fie eliberat. Mai departe fug amândoi la Paris, unde își schimbă numele în de Lempicka.

Viața de lux pe care a cunoscut-o acasă s-a schimbat în Paris. Soțul său nu își găsea de muncă, era deprimat, Tamara rămăsese însărcinată, locuiau într-o cameră mică, într-un hotel ieftin. Până să o fi născut pe fetița sa, Kizette, Tamara a trebuit să își vândă o parte din bijuterii pentru a putea trăi.

Până când Tamara decide să picteze. Sfătuită de sora sa Adrienne să nu mai aștepte ca soțul său să aducă banii în casă, de Lempicka decide că viața pe care o trăia nu o caracteriza și a ales același principiu care a stârnit-o la 10 ani să picteze portretul surorii: știa că poate și că merită mai mult.

Parisul și farmecul anilor ’20

Culege ce este mai bun din lecțiile pe care le ia de la cei doi mentori ai săi: Maurice Denis – pictor parizian post-simbolist și Andreé Lhote – care a avut cea mai mare influență asupra stilului de mai târziu al artistei. Pictor și sculptor de inspirație cubistă marchează stilul pe care îl va aborda Tamara: „Vreau să creez un stil nou, unul care să folosească culori luminoase și care să transmită eleganța modelelor.”

Ceea ce s-a și întâmplat. La expoziția din 1925 arta sa a fost vizibilă și a atras atenția jurnaliștilor de la Harper’s Bazaar, dar și altor reviste de modă. La scurt timp revista de modă Die Dame i-a promis coperta. Pentru aceasta Tamara a pictat unul dintre cele mai cunoscute portrete ale sale: Tamara in a Green Bugatti. Acolo și-a văzut recunoscută pictura Art Deco.

Numele său devine rapid cunoscut în toată lumea, iar de Lempicka se dedică în întregime picturii. Ba chiar se menționează că era pictor, soție și mamă – exact în ordinea aceasta. Și-a iubit soțul, dar scandalurile sexuale (uneori mai multe decât comentariile despre arta sa) au făcut ca divorțul să fie inevitabil. Taduesz părăsește Parisul, Kizette – fiica sa se mută cu bunica, iar Tamara continuă să picteze. Câștigă primul loc la Exposition Internationale des Beaux Arts, din Bordeaux, cu portretul Kizette on Balcony, urmat de o altă medalie pentru portretul First Communion la Expoziția Internațională de la Poznań, din Polonia.

Printre cei care s-au bucurat de un portret semnat de Tamara au fost regele Alfonso al XIII-lea al Spaniei, regina Elisabeta a Greciei sau poetul italian Gabriele d’Annunzio. Picturile sale se bucură de cele mai bune expuneri, ba chiar ajunge și în Chicago, acolo unde expune alături de Georgia O’Keeffe, Santiago Martínez Delgado și Willem de Kooning.

Citește și Georgia O’Keeffe: „…ce dacă am stat pe marginea prăpastiei?”

Amenințarea celui de-al Doilea Război Mondial se simțea din ce în ce mai mult. Cel mai înțelept lucru pe care îl putea face era să fugă încă o dată, de data aceasta alături de cel de-al doilea soț, înstăritul baron Kuffner. Ajunge în America, în Los Angeles, și încearcă să-și continue arta, să replice succesul pe care l-a avut în Europa. Doar că scandalurile care se construiau în jurul numelui său au fost mai de interes pentru publicul american, devenind The Baroness with a Brush”.

Anii care au urmat războiului au slăbit interesul pentru Art Deco – stilul pentru care a devenit cunoscută Tamara de Lempicka. A încercat să emigreze către picturi de natură moartă, dar nu a durat mult schimbarea. Portretul a rămas definitoriu pentru arta sa, așa cum au rămas și femeile fabuloase pe care le-a pictat, în cea mai mare măsură.

După moartea celui de-al doilea soț, de Lempicka se mută cu fiica sa în Texas. Se retrage ușor din viața de artist și suferă din ce în ce mai mult o degradare fizică. Fiica sa mărturisește că ultimii ani ai mamei sale nu au fost cei mai ușor de suportat. Dar i-a îndeplinit dorința atunci când aceasta a murit, în 1980: i-a împrăștiat cenușa deasupra vulcanului Popocatépetl, din Mexic.

Să trăiești la marginea societății, așa își descria de Lempicka felul în care își experimenta viața. „Iar regulile societății normale nu cântăresc nimic pentru cei care se află pe margine.”

Surse fotografii: sothebys.com, wikiart, wikiwand.

1 Comentariu

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here