Timp de citire: 9 minute

„Dacă viața nu e decât o trecere, atunci în această trecere măcar să semănăm flori.” – Montaigne

Slow fashion – de ce este important?

Mai mult decât un concept abstract, slow fashion-ul a devenit din ce în ce mai popular în ultimii ani, iar pandemia a contribuit din plin la recalibrarea valorilor noastre esențiale. Așa că, am început să cumpărăm mai puțin și mai bine. Am început să punem întrebări despre unde și cum sunt produse obiectele pe care le cumpărăm. Am început să alegem local în detrimentul importurilor și am început să înțelegem mai bine ce înseamnă economia circulară și sustenabilitatea. 

*Articol susținut de Banca Transilvania, partenerul nostru în susținerea prosperității locale.

Verlinne

Am trecut în doar câțiva ani, de la a-mi alege o rochie pe loc, dintr-un mall, la a aștepta livrarea unui tricou din in, în 4 – 6 săptămâni. A alege încet, a avea răbdare să ți se croiască hainele, înseamnă că te ocupi și de îmbrăcăminte, și de tine, într-un mod mai conștient, holistic. Nu te uiți doar la piesa vestimentară din fața ta, ci și te întrebi: de unde vin aceste articole vestimentare? Cine le-a făcut? Și ce călătorie au făcut înainte de a le purta?

Cum scrie Martine Laffon în cartea ei – Arta de a dărui fericire – „trezirea interiorității se face prin lucruri simple: trebuie să știi să observi, să privești, să admiri, să capturezi clipa prezentă și să păstrezi liniștea.”

Mai mult, a cumpăra local are o mulțime de beneficii despre care am tot vorbit în materialele noastre. Încurajarea prosperității locale, o economie mai sănătoasă, investiția în comunitate, sprijinirea designerilor pe care îi iubim, unicitatea rădăcinilor noastre – toate sunt motive pentru care a cumpără din România înseamnă mai mult decât o simplă alegere de modă. 

Prizonierii imediatului

Trăim clipa într-un sens impropriu. Ne confruntăm cu o mulțime de informații care-și varsă haotic conținutul efemer peste noi și peste toate temerile noastre. Ne scuturăm de noi înșine și privim prin fereastre-filtru vieți care nu ne aparțin și cu care nu ne vom întâlni niciodată. Maniaci după a trăi „our best lives”, îngrijorați să nu pierdem ceva (FOMO – fear of missing out), ne-am cam îndepărtat de virtuțile lucrurilor simple, frumoase, reale.

Ce e cel mai dureros e că am început să trăim pentru ceilalți mai mult decât trăim pentru noi înșine…

Producătorii români slow fashion

Ei bine, sunt din ce în ce mai mulți. Și, pentru că interesul meu din zona brandurilor românești se manifestă de ani buni, am invitat la dialog pe câțiva dintre ei, producători s l ow fashion, pentru a afla – direct de la sursă – ce înseamnă acest concept în România, dar și cum se traduce el în prezent. 

La o masă rotundă, am invitat 4 branduri cu estetică și linii de creație diferite: Verlinne (Alba Iulia), ARC Studio (Cluj Napoca), Soleil (București) și Poartă-mă cu flori (Neamț), pentru a desena o hartă a conceptului slow fashion în România. 

conceptul de slow fashion, într-o lume a excesului și a abundenței, ne îndeamnă să nu ne grăbim, să luăm decizii responsabile, să nu cumpărăm impulsiv, să folosim produsele cumpărate cu bucurie timp îndelungat, cu apreciere față de persoanele care le-au creat.

Andreea Trandafir, fondatoarea brandului Verlinne

Slow Fashion – ce înseamnă cu adevărat?

Andreea Trandafir, fondatoarea brandului Verlinne din Alba Iulia – primul brand românesc de modă sustenabilă -, mi-a mărturisit că, „Spre deosebire de fast fashion, conceptul de slow fashion, într-o lume a excesului și a abundenței, ne îndeamnă să nu ne grăbim, să luăm decizii responsabile, să nu cumpărăm impulsiv, să folosim produsele cumpărate cu bucurie timp îndelungat, cu apreciere față de persoanele care le-au creat. 

Brandurile de slow fashion ar trebui să le acorde răbdare clienților, să le ofere timp și informații pentru ca aceștia să poată lua decizii responsabile, să îi respecte oferindu-le dreptul de a nu cumpăra impulsiv și, nu în ultimul rând, să creeze produse de calitate, de care clienții se pot bucura cu adevărat. Dincolo de asta, toată activitatea ar trebui să fie organizată pe principiile care definesc ideea de dezvoltare durabilă.” 

RĂBDARE. TIMP. RESPONSABILITATE.

ARC Studio este un atelier mic de slow fashion din Cluj Napoca, care a prins contur în 2020. Am povestit cu Claudia Nemeș, fondatoarea lui despre elementele care construiesc un brand de haine slow-fashion.

„În general, slow fashion presupune o altă abordare pentru confecționarea de îmbrăcăminte, una care ia în considerare impactul asupra mediului și al oamenilor, în toate etapele procesului de producție. Se poate face slow fashion în multe feluri, pornind de la proveniența materialelor, la condițiile de lucru și remunerarea lucrătorilor din industrie, procesul de producție în sine (care este mult redus), modelul de business, metode de reciclare sau de utilizare maximă și eficiență a resurselor. În general, slow fashion înseamnă mult mai multă grijă pentru produs, pentru proces, pentru oamenii implicați și, nu în ultimul rând, pentru mediu. O alegere mai responsabilă. spune Claudia.

Elena Stanciu, creatoarea brandului Poartă-mă cu flori și a hainelor boite cu plante, din județul Neamț – este de părere că „principalul element în ceea ce privește slow-fashionul este CONȘTIINȚA. Trebuie să ne gândim că, acțiunile noastre folosite greșit au un efect negativ asupra mediului – deci asupra noastră. Iar caracteristicile principale sunt: răbdarea de a înțelege cursul firesc al unui produs făcut cu simț de răspundere, grija față de mediu, alegerea cu grijă a materiei prime (de preferat de la producătorii locali) care încearcă să mențină/reînvie anumite meșteșuguri și procese și sinceritatea în felul cum comunici către comunitate. Dacă o faci prea des e posibil să o faci prost și nedocumentat (concluzie la care am ajuns după ceva timp).”

„Principalul element în ceea ce privește slow-fashionul este CONȘTIINȚA.”

Elena Stanciu, fondatoarea brandului Poartă-mă cu flori 

Cum arată procesul de producție slow fashion? 

Mihaela Nedelcu, co-fondatoarea Soleil mărturisește că, în cazul lor, „procesul de producție este unul destul de lent. Nu avem multe modele și vrem ca toate să fie perfecte. Totul începe de la modelul ales. Până să începem crearea tiparului, mergem în căutarea țesăturii, care de multe ori nu este exact cum ne-o dorim, deoarece piața materialelor naturale este destul de limitată.

După ce tiparul este gata, urmează prototipul pe care îl purtăm, îl testăm, venim cu ajustări și abia după urmează produsul final. E destul de greu să intri pe piața din România cu un astfel de brand, pentru că tot ce am prezentat mai sus necesită TIMP, RĂBDARE și o INVESTIȚIE financiară despre care știi că va fi recuperată în timp, în cel mai bun caz. Noi încercăm să ne facem treaba cât mai bine și suntem optimiste că brandul Soleil va ajunge departe.”

Și în cazul Elenei, de la Poartă-mă cu flori, procesul este unul care cere timp. „În primul rând RĂBDAREA e cuvântul cheie. De la a aștepta natura să îți ofere toate cele necesare până la pregătirea țesăturii doar naturale, croirea și produsul final. Tot procesul îl fac singură – one women show. În funcție de anotimp, se culeg florile, frunzele, cojile de copac care sunt specifice pentru „boitul cu buruieni”. Țesătura trebuie pregătită din timp, iar prin procesul de fierbere bine verificat și controlat se obțin mătăsuri, bumbac, lână vopsită în culori și imprimeuri unice. Procesul poate dura de la una până la 4 zile – totul are etapa lui peste care nu poți trece.”

„Slow fashion înseamnă mult mai multă grijă pentru produs, pentru proces, pentru oamenii implicați și, nu în ultimul rând, pentru mediu. O alegere mai responsabilă.

Claudia Nemeș, fondatoarea brandului ARC Studio

De ce să alegem piese slow fashion?

Dacă înțelegem prețul corect al hainelor create cu migală și atenție, dacă înțelegem valoarea materialelor și a procesului de producție, dar și a plăților corecte pentru oamenii care lucrează o rochie sau o bluză pe care o purtăm ani la rând, atunci cred că alegerea pieselor slow fashion se face firesc.

Înainte, pe vremea străbunicilor noștri, moda era o chestiune green, slow și firească, dobândită cu multă muncă și mult prețuită. Astăzi, ne împiedicăm de întrebarea „de ce slow fashion?”.

Un răspuns frumos am primit de la Andreea Trandafir, fondatoarea brandului Verlinne„Cred că ar trebui să alegem slow fashion atunci când simțim nevoia unei relații mai…conștiente cu hainele pe care le îmbrăcăm. Atunci când vrem să știm mai multe despre rochia pe care o purtăm la birou sau la întâlnire. Unde a fost făcută? Cine a cusut-o? Ce materiale au fost folosite? Care a fost „drumul” ei până la mine? Cât vreau să dureze „relația” cu ea?

Mai sunt mii și mii de alte rochii la fel, unele care poate zac prin depozite? Cum mă simt și ce transmit când o port? Care sunt valorile brandului de la care am cumpărat-o? Când începem să ne punem astfel de întrebări, atunci avem deja conturate și motivele pentru care alegem să cumpărăm de la brandurile de slow fashion.” 

Claudia – ARC Studio, mărturisește la rândul ei: „În ceea ce mă privește, consider că este imatur din partea noastră să considerăm că putem consuma nediscriminat resursele pe care le avem și că acest model de creștere infinită este sustenabil. Cred că slow-fashion reprezintă o alternativă. Nu cred că va rezolva complet criza fast-fashion-ului la nivel global, dar cu siguranță este important să existe opțiuni mai „sănătoase”, mici producători care includ responsabilitatea socială și de mediu în afacerea sau pasiunea lor.”

Și Cosmina Vornicuco-fondatoare Soleil spune că: „Slow-fashion înseamnă, în primul rând, responsabilitate: în cazul nostru, rochiile Soleil sunt produse într-un atelier din București, din materiale naturale, cu atenție la detalii, în ritmul pe care îl presupune un brand local premium. Lucrăm cu stocuri mici și realizăm în continuare majoritatea produselor la comandă, după dimensiunile clientelor, ceea ce, pe de o parte, reduce risipa, pe de alta asigură un produs made-to-measure, care se așază perfect. 

Iar motivele pentru care ar trebui să alegem astfel de branduri sunt cele de mai sus: primim în schimb un produs de calitate, care ne vine turnat, pe care îl vom purta mai mulți ani și sprijinim în același timp brandurile care încearcă (din greu) să fie competitive, într-o piață dominată de mass-market.”

„Slow-fashion înseamnă, în primul rând, responsabilitate.”

Cosmina Vornicuco-fondatoare Soleil

Ce putem face concret, cum putem sprijini brandurile slow fashion?  

„Cred că primul lucru care îmi vine în minte este expunerea. E important ca brandurile să poată populariza conceptul, să comunice cu publicul și să-l facă curios. Poate chiar organizarea de evenimente pe tema slow-fashion, târguri/expoziții cu vânzare sau promovarea acelor evenimente care includ astfel de producători. Nu în ultimul rând, poți include în garderoba personală piese slow-fashion.” spune Claudia, ARC Studio.

Putem încerca să cumpărăm mai responsabil, să înțelegem că prețul mai ridicat al unui astfel de produs este dat de calitatea materialului și de costul de producție; putem alege să cumpărăm mai puțin, dar de calitate. Și, un alt fel în care putem sprijini este printr-un follow, un like, un comentariu, un share – small acts of kindness, care ajută enorm.” amintește Cosmina, Soleil.

Andreea Trandafir, Verlinne crede că Cel mai bun mod de a sprijini un astfel de brand este să cumpărăm produsele brandului. Dar, dincolo de asta, putem să ne informăm despre slow fashion și să promovăm acest concept, să aflăm ce anume fac aceste branduri diferit. Dacă ne place un brand, să le vorbim prietenilor despre el, să dăm un share sau un like atunci când simțim că merită și chiar să le scriem acestor branduri dacă avem ceva să le spunem, pentru că, dincolo de magazinul online, se află de regulă o mână de oameni care abia așteapă feedback-ul clientelor. Uite, încă ceva care poate face diferența dintre un brand local, de slow fashion și unul de fast fashion: relația cu clientela!”

Verlinne

***

În concluzie, slow fashion nu e „încă un trend”. E o alternativă sănătoasă la ceea ce suntem și la ceea ce devenim.

Chiar dacă mișcarea slow fashion a început în 2007, când Kate Fletcher, o activistă engleză, scriitoare, designer și profesor de sustenabilitate, a inventat conceptul ca răspuns la fast fashion, în ultimii 3 ani, conceptul are tot mai mulți adepți, care aleg conștient să consume mai puțin, dar mai bine.

Voi cum vă împăcați cu slow fashion? Ce branduri slow fashion din România recomandați?

Mi-ar plăcea să citesc răspunsurile voastre despre alegeri slow, poate ne inspirăm unii de la alții.

Citește, pe aceeași temă și:

Cum poate fi sustenabil un brand de haine

Interviu slow cu Anca Blaj, LaliWear

Slow Consumption – Cum ne ferim de prea mult?

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

5 × three =