Timp de citire: 5 minute

N-aș schimba orașul acesta mare și agitat. Nu încă. București a devenit acasă într-un fel pe care nu-l visam și mi-e bine cu el, cu toate neajunsurile și bucuriile lui.

Dar dacă aș avea un duh fermecat care să-mi împlinească o dorință, doar una singură, aceea s-ar traduce astfel: fă-l mai verde, luxuriant și mai plin de viață, de texturi cărnoase de flori, de trunchiuri generoase și imperfecte care se înalță până la cer sau printre colțurile caselor vechi, de frunze pe care să se joace răsăritul, și în care viața secretă a copacilor să se armonizeze cu a noastră, să ne mai potolească din fugă și din oboseală. Fă-l un spațiu verde în care oamenii să locuiască în confort, diversitate și în curățenie senzorială.

Și asta pentru că eu cred mult că spațiul influențează felul în care ne simțim, dar și cum ne comportăm. Interior sau exterior, spațiul ne conturează un fel de a fi, de a gândi, de a simți. Nu degeaba minimalismul și conceptele japoneze despre simplitate și imperfecțiune, în care natura este un modus vivendi, sunt atât de iubite.

Așa cum povestea și Hundertwasser (pictor și arhitect austriac): clădirile reprezintă cea de-a treia piele a omului, după epidermă și haine. El s-a uitat la arhitectură prin filtrul imperfecțiunii și al autenticității – așa cum suntem noi, așa cum e și natura. Spunea convins și plin de patos:

„Am o nemărginită satisfacție când îmi dau seama că linia desenată de mine nu este niciodată dreaptă și că asta are o justificare pe măsură. Ba chiar mai mult, atunci când termin o pictură, mă duc în grădină și o compar cu plantele. (…)

 Sunt mulțumit în momentul în care sunt convins că ceea ce am creat este la fel de anormal, impetuos, imprevizibil, subtil și de necopiat precum sunt frunzele unui copac sau precum fiecare om de pe pământ.”

Doamne, ce frumos! Îmi imaginez că vocea lui ar avea un ecou mai răsunător acum fiindcă nevoia de a fi mai aproape de natură este mai acută. Când Hundertwasser își cizela propria viziune despre artă și arhitectură – în strânsă legătură cu natura, omenirea nu-și închipuia că viitorul va fi împânzit de trenduri despre green sau slow living.

Însă a existat un om care i-a oferit lui Friedensreich Hundertwasser o „pânză” de creație. Se numea Leopold Gratz, era primarul Vienei, iar în 1977 îl angaja pe artist să construiască în cel de-al treilea district al orașului o clădire pe care să-și pună amprenta, o clădire în armonie cu natura. S-a numit casa Hundertawasser și a fost un rezultat plin de forme neregulate, colorate, într-o întâlnire armonioasă cu natura, celebrând liniile imperfecte, neobișnuite și libertatea.

Azi este muzeu, dar și reședință pentru artiști, adună peste 200 de copaci printre ferestre și balcoane, iar la doar câțiva pași distanță, tot în același stil, există muzeul Kunst Haus Wien. O clădire proiectată tot de artist, în același stil, pe acoperișul căreia două colonii de albine își duc viața liniștite în grija unui apicultor, chiar în mijlocul urbanului.

Casa Hundertwasser ajunge inspirație și mai departe, pentru o colecție nouă de bijuterii, pe care, personal, am admirat-o încă de la lansare și în care am regăsit o ecuație despre natură, original, imperfect, armonie. Se numește Spirit of Vienna și nu putea fi mai frumos surprinsă decât de artiștii FREYWILLE.

SPIRIT OF VIENNA – o colecție vie

Noua colecție vorbește despre spiritul Vienei, iar în acesta eu am regăsit mult verde, galben, albastru, accente roșii și îndrăznețe – precum parcurile și piețele vieneze, așa cum mi-aș dori să avem mai mult și la noi.

Am găsit și urbanul, notele curate și fine ale construcțiilor, dar și originalul și creativul lui Hundertwasser – așa cum povestea despre Viena chiar fondatorul FREYWILLE într-un interviu pentru CoverStories (îl poți citi AICI): „E un oraș minunat, senzorial și energic, iar aceasta este o atmosferă care nu exista înainte.”

O atmosferă pe care Spirit of Vienna o cuprinde în palmă. Fie că-s cerceii Carré, Capri Drops, brățara Regina, Ballerina, ceasul-bijuterie cu o curea din piele de crocodil sau pandantivul Half-Moon, noile bijuterii ale colecției surprind valorile artistului, le omagiază și le prezintă la fel de impetuoase, imprevizibile, subtile și de necopiat precum arta lui Hunderwasser.

Iar asta n-avea cum să nu încapsuleze și o bucată din atmosfera Vienei – orașul în care s-a născut artistul și care, în 2020, a fost numit cel mai verde oraș al lumii. Dacă s-ar întoarce, Hundertwasser sigur ar jubila de mândrie.

„Oamenii sunt ca plantele: cresc înspre lumină” (Hope Jahren) – aceasta-i o declarație pe care vreau să mi-o amintesc, nu doar pentru orașul în care locuiesc, pentru lucrurile pe care decid să mi le cumpăr, bijuteriile în care vreau să investesc sau pe care să le ofer cadou, ci și pentru lucrurile pe care vreau să le lăsăm mai departe, împreună.

Acele lucruri sau feluri de a ne comporta care să aducă mai multă lumină, spre care să ne îndreptăm atenția sau inima și care să ne crească. Spiritul Vienei pus într-o bijuterie e doar o parte din lumina pe care mi-ar plăcea s-o dăruiesc cândva sau chiar mai bine, să o surprind chiar de ziua mea, în mijlocul parcului Donau-Auen.


Acest material face parte din campania Inspirația FREYWILLE, pe care suntem onorați să o găzduim pe canvasul nostru digital. Parteneriatul dintre CoverStories și FREYWILLE poartă în ADN-ul său conexiunea dintre artă, inspirație și povești frumoase, dar și dintre bijuterie, emoție și feminitate. FREYWILLE este unul dintre brandurile care ne inspiră și care creează alchimie folosind arta, pulberea de aur și emailul pentru a sculpta eleganța atemporală a bijuteriilor sale. CoverStories și FREYWILLE vă invită să citiți povești care inspiră, care umplu și care explorează și să descoperiți atemporalitatea unor bijuterii care ascund povești și trezesc emoții.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

6 + 7 =