Învață să descoperi noi oportunități în schimbările care se petrec acum

2
1356
Timp de citire: 3 minute

Rezistența la schimbare – acesta ar fi unul dintre motivele pentru care ratăm oportunități de dezvoltare profesională sau personală. Am văzut de nenumărate ori situații în care, cu o minimă acceptarea a schimbării, s-ar fi produs rezultate considerabile.  De ce nu dorim schimbarea? Pentru că trăim, voluntar sau nu, în zona de confort – pe care aș numi-o mai degrabă zona de obișnuință.

Zona de confort generează o iluzorie triadă care devine uneori narcotică: predictibilitate / siguranță / claritate. Toate acestea, de obicei, sunt niște stări pe care le considerăm fără sfârșit. Însă, fiecare zi aduce un set de determinate care pot schimba complet realitatea imediată.

Odată cu schimbările produse de pandemia actuală, este clar că devine imposibil să continuăm cu activitatea de zi cu zi, funcționând în același registru de până acum. În condiții de criză, predictibilitatea / siguranța / claritatea sunt afectate. Apar schimbări sociale importante care duc la cerințe precum cea de a munci de acasă. Schimbarea perpetuă și-a făcut din nou apariția – acum avem alte probleme: cum să ne menținem productivitatea? cum să rămânem motivați? cum să folosim timpul pentru a obținere rezultatele vizate? Pornind de la ideea de time management, am structurat un set de reguli care să ajute în acceptarea schimbării și în organizarea activității la munca de acasă.

Schimbarea

1. Schimbarea este singurul lucru constant în această lume – Acceptă! Sunt noi vremuri și este nevoie să găsim cele mai bune soluții în condițiile date. Ia acest fapt ca pe o provocare și ieși din zona de confort.

2. Cel mai flexibil (cel care acceptă cel mai ușor schimbarea) este cel care va rezista – Fii maleabil! Caută să înțelegi că rigiditatea nu este recomandată în situațiile de criză. Sunt mereu soluții care pot fi găsite dacă privești situația din mai multe puncte de vedere.

3. Evoluția este o determinantă a schimbării, în natură totul este într-o continuă mișcare – Fii în mișcare! Caută mereu noi căi de dezvoltare – este o stare mentală care poate fi decisă prin propria voință.

4. Schimbarea înseamnă noi oportunități.

Cum să-mi păstrez motivația?

1. Stabilește un spațiu din casa ta (asta dacă nu cumva ai deja o cameră rezervată) care să reprezinte biroul tău. Pune-ți în preajmă tot ce consideri că este important pentru munca ta – surse de informație, instrumente, unelte etc.

2. Organizează acest spațiu astfel încât din punct de vedere estetic și funcțional să fie cât mai aproape de ceea ce-ți dorești. Nu uita că nu trebuie să fie identic cu ce ai la biroul de zi cu zi, ci trebuie să fie în concordanță cu epoca schimbării.

3. Anunță-i pe cei din preajmă cu privire la acest spațiu și ce reprezintă el pentru tine. Stabilește reguli de conviețuire.

4. Stabilește un interval orar în care vei lucra indiferent de ce se întâmplă. Acest interval de lucru va implica pauze pentru mese și pentru recreere.

5. Pregătește-te vestimentar și mental pentru starea de muncă. Bineînțeles că poți să profiți de moment și să te îmbraci mai comod decât o faci de obicei la birou – însă nici prea comod.

6. Profită de timpul câștigat (fiindcă nu mai trebuie să stai în trafic până la birou și înapoi): respiră aer curat (poți face asta de pe balcon sau pur și simplu stând la fereastră), acordă timp pentru introspecție, ține un jurnal cu tot ce faci (o să-l recitești cândva cu plăcere), citește, scrie.

7. Gândește-te la un OMG: Obiectiv Mare și Grandios pentru care poți încă de acum să pregătești planul de afacere și dezvoltare, resursele de care vei avea nevoie, cum va arăta când vei ajunge la final etc. Ai mai jos câteva condiții ale unui OMG:

  • durează între 3 și 30 de ani
  • are legătura cu ceea ce ești
  • produce efecte neîntrerupte și confirmă valorile tale
  • la început pare imposibil

Cum să-mi mențin productivitatea?

1. În primul rând, se cere o măsurare cât mai exactă a ceea ce a însemnat rezultatul obținut până acum. Ca să poți obține ceva în plus sau pentru a menține rezultatele este nevoie să știi ce ai avut.

2. Ține seama de diferența dintre eficacitate și eficiență ( a fi eficace = a atinge obiectivul / a fi eficient = să merite din punct de vedere consum resurse).

3. Aplică legea lui Paretto – 20% din activitate îți generează 80% din rezultate. Insistă pe activitățile care reprezintă cele două zeci de procente ce aduc 80% din rezultate.

4. Descoperă ce este cu adevărat important în condițiile de acum – fă o listă cu primele trei obiective din viața ta și pune accent pe acele activități. 

Este clar că avem nevoie să ne adaptăm la noile condiții de lucru, însă felul în care o facem ține de modul în care ne raportăm la schimbările impuse.

Text scris de Alin Comșa, trainer și lector al Fundației Calea Victoriei, unde susține din 4 aprilie 2020 cursul Arta de a avea întotdeauna Dreptate, curs care acum se desfășoară ONLINE.

2 Comentarii

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here