Interviu cu Cosmin Avramiță, Manager General IRIS: cum se transformă o inițiativă locală într-un manifest pentru normalitate și frumos

0
1324
Timp de citire: 11 minute

#50dezilepentru50deani. Așa s-a numit inițiativa pe care florarii Iris au demarat-o pentru a celebra cei 50 de ani de existență. Timp de 50 de zile florarii uneia dintre cele mai vechi florării din România, au încercat să dea o voce florilor pentru a spune povești despre București, despre oameni, despre valori, despre reguli și nereguli, despre ce contează cel mai mult în viață.

Membrii familiei Iris, de 50 de ani îndrăgostiți de flori și plante, sunt niște oameni extraordinari, pe care am avut șansa să-i cunosc și să împățim povești la aceeași masă. Nicu Bocancea, directorul de creație al familiei Iris este un om de-un entuziasm și de o creativitate absolute, iar premiile internaționale pe care le-a câștigat de-a lungul timpului, sunt dovezi incontestabile că România are floriști de renume.

Cosmin Avramiță, fratele lui Nicu, este Managerul General al florăriilor Iris și omul care ține în frâu chestiunile administrative ale business-ului. Amândoi au spiritul antreprenorial moștenit de la părinți, care le sunt și astăzi inspirație și sprijin în tot ceea ce fac. Așa că i-am propus lui Cosmin să vorbim despre manifestul pe care l-au inițiat și despre inimile pe care le-au atins.

Cosmin, au trecut 50 de ani de flori, dar și de împărțit normalitate și frumos. Cum arătau lucrurile acum 50 de ani pentru Iris și care sunt cele mai mari schimbări în domeniul florilor?

Așa este, în 2020, pe 26 octombrie, se împlinesc 50 de ani de când Adrian Avramiță, tatăl meu și al brand-ului Iris, a început să lucreze în industria florilor și să învețe meseria de florist. Toată copilaria noastră, a mea și a fratelui meu, Nicu, a fost marcată de pasiunea părinților nostri pentru flori și plante. După ce au deschis primul lor magazin de flori, imediat după Revoluție, mama și-a dorit să fie cel mai frumos amenajat, să arate ca în revista Neckermann, un reper pe vremea aceea.

Îmi amintesc ca ieri cum plecau la 5 – 6 dimineața de acasă și ajungeau noaptea înapoi, încercând să găsească cei mai buni furnizori și producători din țară, cele mai frumoase, nemaivăzute și speciale flori. Schimbările în domeniul florilor sunt uriașe din anii ’80 – ’90 și până acum. Dacă atunci un buchet din peste 9 garoafe însemna un lux, astăzi noi, în România, putem avea 90% din florile care există pe Pământ pe masa noastră de acasă, în cel mult 7 zile. Astăzi vorbim despre o diversitate extraordinară în domeniul florilor pe plan mondial.

Orice este posibil, florile și plantele deja sunt parte din multe industrii, fie că e vorba de fashion, de design interior, de arhitectură sau de urbanism, iar în jurul lor deja se construiesc industrii conexe, cum ar fi accesoriile, vazele și vasele pentru plante de interior sau de grădină. Infinitul este limita, atât timp cât exista floriști care trimit astăzi flori în spațiu sau realizează expozitii de flori în blocuri de gheață.   

Asta chiar ar fi ceva de văzut! Cosmin, dar cum v-a venit ideea celor 50 de zile pentru 50 de ani? Cum s-a născut această campanie?

Ca să fim sinceri, după mai multe întâlniri lungi în care am încercat să găsim acea idee simplă, dar puternică, care să reprezinte cel mai bine dragostea noastră și a părinților noștri pentru flori, după ce erau listate deja câteva alte variante de idei din care urma să ne hotărâm ce alegem, eram cu câțiva oameni din echipă în parcarea din fața atelierului nostru când „hop!”. A apărut Ideea.

Așadar, la momentul de „la revedere”, au început să se înșire ca niște margele, de la unul la altul, ideile și cuvintele care au dus la #50dezilepentru50deani. Campania manifest #50dezilepentru50deani este felul nostru de a sărbători aniversarea de 50 de ani a istoriei familiei noastre în industria florilor din România. Am vrut să facem ceva cu esență, am vrut să arătăm, în primul rând, puterea florilor și faptul că ele chiar au o voce care poate să spună cele mai puternice mesaje, uneori cu mai multă forță decât cuvintele. Și, în al doilea rând, ne-am dorit ca prin flori să vorbim despre oameni, despre lucuri, despre lume și despre ce este cel mai important în jurul nostru: respectul, grija, iubirea, viața, copiii. 

Covorul din trandafiri albi din fața Teatrului Național

„Am vrut să facem ceva cu esență, am vrut să arătăm, în primul rând, puterea florilor și faptul că ele chiar au o voce care poate să spună cele mai puternice mesaje, uneori cu mai multă forță decât cuvintele.”

Cosmin Avramiță, Manager General IRIS

Și cred că ați reușit să faceți asta. Cum ați ales ideile pe care le-ați îmbrăcat în flori? Și care au fost cele mai provocatoare structuri de implementat până acum?

Când ne-am propus să începem campania, ne-a fost teamă că ne va fi greu să găsim 50 de contexte pe care să le semnalăm cu ajutorul florilor. Însă cu fiecare episod de manifest, ne-am convins că 50 e un număr prea mic pentru cât de complexă e lumea din jurul nostru și pentru câte mesaje putem transmite cu ajutorul florilor.

Ne-am legat de orice ne inspiră pe noi ca oameni: o groapă în care se tot împotmoleau mașinile ne-am gândit să o umplem de flori. O pungă de mucuri de țigară sau de sticle de plastic găsite pe stradă le-am transformat în aranjamente florale. O bancă sau un coș de gunoi, ignorate de trecători, le-am semnalizat cu ajutorul construcțiilor florale. Le-am umplut școlarilor ghiozdanele cu flori și le-am construit o poartă de intrare în școală din cărți. Am încercat să celebrăm dragostea noastră pentru doamnele din viețile noastre susținând o acțiune „roz” inițată de Fundația Renașterea. Și tot așa.

Practic, astfel ne-am început și ne-am terminat fiecare zi de când am pornit manifestul pentru normalitate și frumos, cu explorarea gândurilor, a sentimentelor, a regulilor sau neregulilor și a lumii din jurul nostru. Iar după ce terminam un manifest, deja ne gândeam la următorul sau poate chiar ne ciocneam de el pe stradă, în drumul nostru înapoi spre atelier.

Dintre toate ideile pe care le-ați implementat, care au fost cele care au avut cea mai mare priză la public?

Sunt minunate toate reacțiile oamenilor și le mulțumim fiecăruia în parte pentru ele. Este copleșitor când ne opresc oamenii pe stradă și ne spun că știu de noi și de manifestul nostru și ne roagă să venim și în universul lor cu el. Este flatant când floriști din afara țării ne-au luat exemplul și duc mai departe manifestul nostru în orașele lor. Sincer, ne bucură fiecare zâmbet și reacție emoționantă pe care o primim când dăruim o floare. Până la urmă, o reacție înseamnă o emoție, o emoție înseamnă că ne-am împlinit misiunea pe care ne-au imprimat-o părinții noștri de când au început să scrie povestea Iris: aceea de a crea emoții cu ajutorul florilor.

Au fost multe persoane din comunitatea noastră care ne-au mărturisit că așa își încep ziua, privind manifestul nostru. A fost foarte drăguț că ei se asteptau să postăm manifestul zilnic, la ora 8 dimineața, iar dacă se întâmpla să întârziem cu câteva minute postarea, apăreau reacțiile, întrebările, cererile. Nu aș vrea să fac un top al manifestelor după numărul de aprecieri de pe canalele de socializare, pentru că impactul lor se măsoară în emoțiile pe care le-au născut în privitori, așa că voi spune că fiecare și-a atins publicul și a creat o vibrație în sufletul celor din comunitatea noastră. Am încercat ca fiecare manifest să fie din altă zonă, să spună altă poveste, ca să „desenam” cu el complexitatea lumii și varietatea de valori, reguli și nereguli în mijlocul cărora trăim. 

Bine, atunci spune-mi, te rog, care sunt instalațiile voastre preferate? 

Să știi că după fiecare manifest, am simțit că acela este preferatul meu, însă și în ziua următoare simțeam la fel, și în ziua următoare la fel. Totuși, o să aleg – total subiectiv – și o să spun că cel mai mult mi-a placut #manifestul despre începerea școlii când am transformat bagajul de îngrijorări al părinților în ghiozdane pline cu flori pentru școlari, iar elevii din imagini erau copiii noștri, ai mei și ai fratelui meu Nicu, iar #manifestul cu poarta de intrare din cărți care a fost așezată fix în fata școlii unde am învățat eu. Am retrait emoțiile începutului de an școlar din altă perspectivă, dar la fel de intens ca în copilărie. 

„Impactul instalațiilor pe care le-am făcut se măsoară în emoțiile pe care le-au născut în privitori, așa că voi spune că fiecare și-a atins publicul și a creat o vibrație în sufletul celor din comunitatea noastră.”

Ați iesit în stradă, la propriu. Ați pus flori pe bănci, în restaurante, în tramvai, în Centrul vechi, la Gara de Nord, în fața Teatrului Național, la Ateneul Român. Cum se desfășoară procesul creativ din culisele rezultatului final pe care îl vedem noi?

Pe unele, care ne „dureau”, le-am așternut pe o listă și am așteptat să le vină ziua potrivită pentru producție și implementare. Altele însă, au apărut pe moment, ne-am ciocnit de ele pe stradă sau s-au legat de diverse evenimente care s-au întâmplat: începerea școlii, evenimentul Fundației Renașterea, Zilele Bucureștiului, Ziua Internațională a Cafelei, Ziua Internațională Împotriva Risipei Alimentare.

Durata realizării construcțiilor florale pentru manifest depinde de amploarea lucrării, dar în principiu o instalație a durat de la 3 la 10 ore. Ni s-a întâmplat să lucrăm până la 1 noaptea pentru unele sau la altele să începem lucrul la 5:30 dimineața. Dar ce pot spune e că este un proces continuu care nu ne-a mai lăsat să dormim, ne-a plăcut, ne veneau idei și noaptea în somn sau la masa de duminică cu familia. Este un #manifest facut din tot sufletul, cu tot sufletul. Sperăm să fie primit tot așa de către oamenii care-l urmăresc pe rețelele noastre de socializare. 

Cu siguranță este una dintre cele mai ample campanii la care am fost martoră, dar simt că pentru voi aceasta e doar o altă provocare. Ce vă motivează să vă autodepășiți?

Reacțiile oamenilor, respectul față de munca părinților noștri, dragostea pentru flori, lumea în care trăim. Este un complex de factori care ne motivează să vrem să facem cât de bine putem, mai ales că avem toate instrumentele să o facem cel mai bine: istorie, brand frumos și curat, cele mai frumoase „instrumente” de lucru: florile și o lume complexă în jurul nostru căreia vrem să-i subliniem valorile, frumosul, potențialul cu ajutorul vocii colorate și puternice a florilor. 

Cosmin, știu că Iris nu e doar un brand memorabil, ci și o familie frumoasă, cu rădăcini puternice. Cum e în familia voastră, dincolo de ce putem vedea?

Familia Iris este astăzi foarte numeroasă și suntem recunoscători fiecărui om care contribuie cu suflet, dăruire și pricepere la povestea noastră de astăzi. La început însă a fost doar tata care a învățat tainele muncii cu florile și cu plantele, apoi a apărut și mama în poveste și împreună au deschis prima Florărie Iris pe care ea și-a dorit-o așa cum îți spuneam mai devreme, ca în revistele de afară, care erau un reper la noi, imediat după Revoluție. Dacă făcea rost de o streliția (n. red. Pasărea-Paradisului), avea grijă să o aranjeze frumos în vitrina.

Am avut o copilărie în care ne vedeam părinții plecând cu noaptea în cap după cele mai frumoase flori, îi vedeam preocupați să găsească cei mai buni furnizori și producători de flori din țară și plecând cu trenul în alte țări pentru a aduce flori rare pentru România de atunci. Am fost geloși pe flori când eram mici, și eu și fratele meu, Nicu, pentru că ni-i „răpeau” pe părinți prea multe ore pe zi, dar acum am ajuns să îi înțelegem perfect. Lucrul cu florile te responsabilizează prin frumusețea, complexitatea și versatilitatea lor. Poți face atâtea lucruri minunate cu ajutorul lor, încât nu îți ajung orele, zilele, anii să faci tot ce te inspiră ele să faci.

În timp, și noi, eu și Nicu, am intrat în povestea Iris în fața căreia în copilarie eram doar spectatori și ne-am găsit, fiecare după potențial și chemare, rolul în business. Nicu este astăzi cel mai bun și premiat master florist din România pe plan internațional. Și nu spun asta doar pentru că este fratele meu, ci pentru că așa arată realitatea. De 25 de ani se perfecționează continuu și eu consider că este singurul florist din România capabil să creeze atât de frumos metafore din flori, concepte sociale, povești colorate. Iar eu și cu mama încercăm să se ocupăm de tot ceea ce înseamnă cifre, contabilitate, dezvoltare, profitabilitate. Tata este „il capo di tutti capi”, cum glumim noi mereu. Ne-am împărțit treburile dupa vocatie și după chimie, ca să ne rămână filonul principal: fiecare să lucreze zi de zi din pasiune și cu bucurie maximă munca aleasă, ca să se poată în permanență autodepăși.   

Voi trăiți prin și din flori, așa că ideile cărora le-ați dat viață sunt pe cât de trăznite, pe atât de frumoase și de sustenabile. Ce flori ați folosit în instalațile create pentru manifest?

În alegerea florilor folosite sunt importante contextul în care va fi plasată constructia florală și mesajul pe care dorim să-l transmitem. Orice floare are o însemnatate anume și un impact propriu asupra celor din jur, așa cum fiecare om are unicitatea lui. Iar felul în care ele se combină și se aranjează poate spune povești cu sens. Contează mult cadrul în alegerea florilor. De exemplu, am folosit floarea soarelui ca să semnalizăm coșul de gunoi de la Universitate, ca să poată fi văzut de oricine. În cazul copiilor, am simțit să folosim flori colorate, ca să fie în acord cu veselia, cu entuziasmul și cu optimismul lor.

Odată cu venirea toamnei, am inserat în aranjamente florile de sezon, iar la Teatrul Național, am așternut la intrarea în teatru un covor din gazon, presarat cu trandafiri albi, așa cum obișnuiesc să primească actorii la finalul reprezentațiilor lor reușite, ca să subliniem valoarea lor și faptul că ne lipsește forța actului lor artistic. 

Ați reusit să faceți pentru 50 de zile, un București mai frumos, asta e limpede. Dar au început oamenii să cumpere mai multe flori? Cum simțiți voi perioada aceasta? 

Georgiana, mulțumim pentru cuvintele frumoase. Ultimele luni chiar au reprezentat o perioadă atipică, pe care nu o puteam prevedea. Am trăit și noi și business-ul nostru, atenți la fiecare pas, cu grijă la prezent și cu obiectivul de a ne adapta la realitate, indiferent ce simțim față de ea. La începutul primăverii, când viața noastră s-a schimbat, am luat decizia de a nu închide florăriile fizice pe care le avem, chiar dacă online-ul, comenzile pe site, au crescut foarte mult.

La sfatul mamei, am ales să păstram florăriile deschise pentru a menține oazele de magie, de frumos, de verde, pregătite pentru oamenii care reveneau încet-încet la viața lor liniștită de dinainte și nu am greșit, pentru că revenirea s-a produs cu un plus de emoție.

În ultimele luni s-a schimbat relația oamenilor cu propriile locuințe, cu toții am petrecut mai mult timp în case, iar spațiul nostru personal a devenit birou, școală, sală de sport, și astfel au crescut cu 100% vânzările de plante verzi, în ghiveci. Ba chiar am avut vânzări spectaculoase la plantele unicat, la arbuști. Încercăm să fim atenți la nevoile oamenilor și ne străduim să ne adaptăm, fără însă a ne pierde esența, ADN-ul prezent în fiecare acțiune întreprinsă în acești 50 de ani de istorie în industria florilor.  

Cosmin, încă o întrebare, ca să încheiem cu folos întâlnirea noastră: într-o lume a senzaționalului, voi optați pentru normalitate și frumos, pentru naturalețe și flori. Ce putem face noi pentru normalitate și frumos?

Fiecare dintre noi poate transforma lumea lui în ceva frumos și bun prin felul lui de a fi, prin acțiunile sale, prin valorile pe care le imprimă universului personal. Noi avem la îndemână cele mai frumoase „instrumente” pentru a face asta, florile, însă cred că fiecare poate să găsească frumosul în ceea ce face.

Manifestul nostru pentru normalitate și frumos, în 50 de episoade, a fost foarte variat și a vorbit atât despre puritate și respect, cât și despre reguli și nereguli asupra cărora ar trebui să ne aplecăm mai des. Cred că normalitatea și frumosul vin dintr-un firesc al comportamentului fiecăruia dintre noi și din valorile, principiile, educația și empatia pe care le avem față de mediu, față de cei din jur, față de istorie, de trecut, prezent și viitor. 

Mulțumesc mult Cosmin pentru că mi-ai acceptat invitația și abia aștept să văd ce mai pregătiți. Senin în tot ce faceți!

Puteți urmări Manifestul și pe canalele de socializare a Florăriei IRIS – Facebook | Instagram.

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here