Interviu: Care sunt trendurile în Wellbeing & Healthy Food din 2019-2020?

0
355

Am stat de vorbă cu Roxana Panțuroiu și Ana Radu, fondatoarele Juice It despre ce trenduri previzionează că vor lua amploare în următorul an. Și, dacă am început să vorbim despre wellbeing, hrană sănătoasă și lifestyle echilibrat, am ajuns de fapt să transform o curiozitate personală, într-un interviu în care sper să găsiți cel puțin o idee folositoare.

1. Diete, rețete, documentare, trenduri în materie de wellbeing, evenimente de nutriție sănătoasă – le urmăriți pe toate cu interes și evenimentele pe care le organizați sunt sold out în câteva zile. Cum a început „căutarea”, călătoria spre wellbeing pentru fiecare dintre voi? 

Ana

Călătoria noastră spre wellbeing a început acum mai mulți ani din motive diferite pentru fiecare dintre noi. Eu, pentru că devenisem mamă a doua oară și nutream să aflu cum pot crea un mediu sănătos pentru copii, cum le pot asigura hrana de care au nevoie și cum pot face asta cât mai simplu.

Roxana

Pe mine m-a „corupt” Ana, însă pe un fond pe care îl pregăteam de multă vreme. Am început să caut cum aș putea mânca mai sănătos ca urmare a unor probleme de sănătate care m-au făcut mult mai atentă la nevoile organismului meu. Sufăr de tiroidită cronică autoimună, o afecțiune cunoscută și sub numele de tiroidită Hashimoto, iar asta mi-a reconfigurat toate obiceiurile alimentare. Pentru mine, mâncarea a avut mereu un loc special, mai ales că am fost crescut de bunici și copilăria mea e presărată cu delicatesele bunicii mele care era supranumită și „bucătăreasa satului”. Mai mult, bunicul meu, de care am fost foarte legată, a avut aplecare către medicina alternativă și îmi repeta mereu că organismul nostru se vindecă singur dacă îi oferim tot ce are nevoie. Aveam un program foarte frumos în care ieșeam la aer, mâncam bine și doar cu alimente crescute de ai mei, mă odihneam corespunzător. 

Probabil de aceea mi-am și dorit să dau la medicină, am crezut multă vreme că asta era chemarea mea. Teoretic, ceea ce facem noi la Juice It nu e departe de medicina alternativă. Gândește-te că și acum, inclusiv menta pe care o folosim în sucuri sau limonadă e culeasă din grădina bunicii mele.

2. Am citit un material destul de stufos despre trendurile de anul acesta în materie de alimentație sănătoasă și am descoperit câteva elemente pe care m-aș bucura să le găsesc în creștere și în România. Apropo de trenduri în materie de alimentație, care sunt cele pe care le-ați observat luând avânt și de ce credeți că s-a întâmplat asta?

Ana

Postul intermitent a crescut în popularitate în ultimul timp, asigurându-și poziția ca unul dintre cele mai importante tendințe de sănătate din ultimii ani. Deși poate părea doar o dietă aflată în trend, postul intermitent a fost de fapt practicat de mii de ani și este considerat o componentă cheie a multor culturi și religii majore. În plus, cercetările recente au descoperit câteva beneficii destul de impresionante în legătură cu acest model distinct de alimentație, variind de la inflamație redusă la o mai bună sănătate a creierului. De fapt, un studiu a evaluat efectele postului în timpul Ramadanului la 20 de bărbați sănătoși și a arătat că nivelul glicemiei a scăzut cu 12% pe parcursul întregii luni. În consecință, mulți oameni au început să utilizeze postul intermitent pentru pierderea în greutate. Studiile multiple au constatat că postul poate reduce grăsimea corporală și stimulează pierderea în greutate ajutând la managementul greutății. Potrivit unui studiu, între 3 si 12 săptămâni de post alimentar intermitent au dus la reducerea greutății corporale cu până la 7% și a contribuit la creșterea pierderii de grăsime și la îmbunătățirea nivelului de colesterol și trigliceride.


Un alt trend în creștere este dieta ketogenică. Atunci când înlocuiești carbohidrații cu grăsimi sănătoase ca sursa principală de nutriție, corpul tău intră într-o stare metabolică numita ketoză. Pe măsură ce continui să mănânci alimente bogate în grăsimi, excesul de glucoză stocat în corpul tău este epuizat. Corpul tău devine extrem de eficient la arderea grăsimilor pentru energie prin producerea de ketone în loc de glucoză. (O ketonă este o substanță chimică acidă care este eliberată în sânge în timp ce ești în ketoză). O altă ramură a dietei ketogenice, combină acest lucru cu postul intermitent.  Mai mult, unii cercetători au explorat aceasta conexiune cu dieta ketogenică încă din anii 1920 din perspectiva beneficiilor  sale pentru sănătate.

Roxana

Un nou trend pe care l-am identificat noi este amploarea pe care a luat-o sucul de țelină. Daca vă uitați pe Instagram sunt șanse mari să fi văzut postări cu sucul de țelină apio. Acum apare întrebarea: de ce ar trebui să bem suc de țelină? Ei bine, țelina acționează ca un diuretic natural, deoarece ea contribuie la reducerea retenției de apă. Pe lângă aceasta, țelina este o sursă excelentă de antioxidanți și știm că o dietă bogată în antioxidanți poate ajuta la reducerea inflamației. Însă consumul oricărui ingredient „minune” trebuie făcut cu măsură deoarece, așa cum știm, nu există o singura băutură sau aliment care, consumat în exces sau de sine stătător, să ne îmbunătățească drastic sănătatea.

3. Pe ce trenduri de healthy food pariați voi și de ce?

Roxana

Pe echilibru. (zâmbește)

Ana

Filozofia noastră alimentară subliniază puterea alimentelor integrale, neprocesate, cum ar fi legumele, fructele, nucile, leguminoasele și semințele și se bazează pe beneficiile lor pentru organismul nostru. Iubim grăsimile sănătoase și le încurajăm la fiecare masă pentru a ajuta corpul nostru să absoarbă vitamine solubile în grăsimi precum A, D, E și K –  și, în paralel iubim și verdele, bucurându-ne de salate mari, fructe și smoothie-uri. În viitor, credem că există 2 axe pe care pariem: 

– prima dintre ele este creșterea interesului către meniurile sănătoase cu ingrediente variate atât vegane, vegetariene, cât și cu proteină animală;

– și a doua, pe includerea mult mai multor suplimente derivate din plante în dieta de zi cu zi, pentru a evita carențele apărute în alimentație.

Roxana

Pentru că a trăi mai bine începe cu a mânca mai bine, noi credem că o alimentație adecvata ne hrănește nu doar fizic, ci si mental și emoțional. De aceea, am subscris acestor două crezuri de care vorbea Ana mai devreme și am creat un meniu care să reconfigureze în primul rând starea pe care  ai. Plant Power este conceput special pentru a-i oferi sistemului tău digestiv o binemeritată pauză de la conservanți si aditivi, alimente prelucrate, grâu, gluten, lactate, carne roșie și zahăr. Iar până acum ne bucurăm să observăm că a fost foarte bine primit și că cei care au ales să-l comande ne scriu feedback-uri pozitive, ceea ce confirmă inițiativa de la care am pornit: hrana poate fi medicament dacă este sănătoasă și corect echilibrată.

4. Aud tot mai multă lume dorindu-și să gătească acasă, să se implice tot mai mult în alegerea ingredientelor pe care le folosesc în bucătărie. Mărturisesc, eu încerc și e foarte greu. Voi cum reușiți? Aveți câteva secrete pe care să ni le puteți împărtăși?

Roxana

O să-ți spun cum fac eu, când îmi ia aproximativ 5 – 10 minute să-mi pregătesc un prânz sănătos. Sâmbătă mă trezesc dimineața devreme și mă duc la piață pentru cumpărături de legume și fructe proaspete și, evident, de sezon. (Mă puteți găsi la Obor mirosind roșiile și piersicile, așa cum m-a învățat bunicul meu.) Ajung acasă cu bunătățile și mă apuc fie de congelat, fie de fiert. Fierb orez, legume, quinoa și le pun în caserole, în frigider și rămân proaspete pentru 4 – 5 zile. Dacă de exemplu luni mi-e poftă de o salată, amestec quinoa cu câteva legume, arunc o mână de semințe și îmi pregătesc un sos de mentă. Marți pot face un orez cu pește și legume. Și tot așa. Cumpăr doar legume și fructe  de sezon și doar de la țărani. Și crede-mă, nici mie nu mi-a fost ușor să ajung la obiceiruile astea alimentare, însă m-a convins felul în care mă simțeam după ce mâncam. E suficient să încerci o dată și te simți altfel: nu te mai balonezi, te simți mai ușor și mai energic, nu mai reții apă. 

Educația alimentară pe care am primit-o în copilărie – mă refer aici la toți cei din generația noastră – este greșită. Am crescut crezând că mâncarea e o recompensă – orice reușită trebuia să primească „ceva bun”. Și atunci e foarte important să găsești acel echilibru între gust și nutrienții folositori organismului tău.

Lucrul minunat despre nutriție și sănătate este că soluția poate fi unică pentru fiecare din noi. Bineînțeles, există studii care vor arăta ceea ce s-a descoperit despre tema XYZ și cum influențează grupul pe care s-a studiat, dar în ultimă instanță este vorba despre ce ți se potrivește ție, ca individ. Eu îi sfătuiesc pe cei cu care stau de vorbă să folosească cercetările științifice bazate pe dovezi ca bază de pornire, dar să nu uite să se asigure că funcționează și pentru ei, că nu e doar o rețetă replicată, fără să fie digerată de filtrele proprii. 

Pregătirea de meniuri mix and match 

Alegeți o zi din săptămână când vă dedicați câteva ore gătitului și apoi combinați ingredientele într-o  multitudine de variante delicioase. Câteva exemple de componente de masă ar fi: quinoa, orez, cereale, legume la cuptor, oua fierte tari, supa crema, salată de  kale sau spanac,  hummus, lapte vegetal pregătit acasă, linte gătită, legume și lista poate continua. 

Ideea principală care trebuie avută în vedere este că mesele trebuie construite din ingrediente variate care se combină armonios. De asemenea, acest tip de pregătire a meselor vă va ajuta să creați meniuri echilibrate care să conțină carbohidrați alimentari întregi, grăsimi sănătoase, fibre (legume sănătoase) si proteine. În plus puteți îmbunătăți mesele prin adăugarea unor de condimente, „super-alimente” și sosuri. 

5. Ana, dacă Roxana mi-a povestit despre rutina ei de pregătire, hai să facem o listă cu 10 alimente pe care e musai să le avem în casă și pe care voi le folosiți constant.

Roxana și Ana, într-un workshop dintr-o duminică de Urban New You Retreat.

Ana

Dacă te gândești la corpul tău ca la o mașină, acesta va funcționa cel mai bine cu combustibil premium (adică alimente bogate în nutrienți). Creierul, ca și celelalte organe, necesită o mulțime de vitamine, minerale, antioxidanți (care protejează de stresul oxidativ) ș.a.m.d.

Nu va fi suficient, însă dacă ar fi să fac o listă cu alimentele pe care trebuie să le avem în casă pentru a mânca mai bine, ar arăta cam așa: 

  • avocado
  • ulei cocos / ulei măsline
  • turmeric / ghimbir
  • fructe și legume proaspete, de sezon și cât mai variate
  • semințe diverse (semințe de dovleac, de floarea soarelui, semințe de cânepă)
  • nuci (caju, migdale, alune, nuci de Macadamia, nuci braziliene) 
  • miere / agave / arțar / curmale – folosite ca îndulcitor
  • quinoa/ arpacaș / bulgur / năut 

6. Voi ați reușit să transformați câte o duminică pe lună într-o adevărată sesiune de reconfigurare. Urban New You Retreat este o pastilă care conține healhy food workshops, yoga și mindfulness și unde se întâmplă efectiv schimbări. Am fost, știu ce spun. Cum v-a venit ideea?

Roxana

E musai să-ți povestesc o istorie simpatică. Era o vreme acum câțiva ani când mă înscriam la o grămadă de clase de yoga pentru că nimeni nu făcea yoga și nu știam cu cine să merg, pe cine să întreb ce tip de clasă mi s-ar potrivi. 

Până nu te ia cineva de mână și să te ducă, să-ți arate, să-ți facă cunoștință cu ceva nou, dacă nu ai răbdare, nu vei reuși să afli ce-ți dorești. Așa că ideea a încolțit acolo. Treptat, ne-am apucat să facem evenimentele #NewYouRetreat, însă simțeam cumva că ar fi nevoie de o „pastilă” din când în când, eventual și cu o componentă educațională. Am pus cap la cap toate ideile pe care le aveam și ne-am gândit cum ar fi să ai o duminică în care te întâlnești cu alți oameni faini cu care împărtășești aceleași curiozități. Mai ales dacă ești într-o perioadă în care vrei să faci o schimbare, dar nu știi de unde să începi. O duminică pentru tine, pentru mintea, corpul si sufletul tău pentru că, dacă tu ești bine, poți face bine și celor din jurul tău. 

Așa a început Urban New You Retreat și fiecare ediție se desfășoară sub alte paradigme, deși structura e asemănătoare: 2 mese pregătite de noi, un workshop de gătit sănătos, o sesiune de yoga, un atelier de mindfulness, o comunitate frumoasă, oameni de la care poți învăța. Sperăm să creștem frecvența acestor evenimente și să avem cât mai mulți curioși dornici să încerce să facă o schimbare în viața lor.

Mulțumesc mult pentru răbdare și pentru răspunsuri și sper să ne vedem curând la un alt retreat. 

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here