Timp de citire: 4 minute

„Frumuseţea va salva lumea” scria în urmă cu aproape 100 de ani, F. Dostoievski. În goana după cel mai bun și mai frumos pe care îl căutăm pentru cei mai dragi ai noștri sau chiar pentru noi înșine, de cele mai multe ori uităm să fie și pentru totdeauna. Iar când vine vorba de bijuterii, limbajul lor ar trebui să dăinuie multe generații de-a rândul.

O bijuterie cât o mie de cuvinte

„Caut întotdeauna ceva care să mă poarte acolo unde nu am fost până atunci. spune într-un interviu recent pentru Financial Times colecționar de bijuterii, Helen Drutt. Drutt folosește bijuteriile drept catalizator pentru discuții mai largi. „Nu puteam veni la o întâlnire la muzeu sau la o conferință de arhitectură purtând un scaun; Nu puteam să car după mine nici măcar o vază. ”, mărturisește tot ea. „A trebuit să am ceva care să le aprindă interesul pentru meșteșug, așa că am purtat bijuterii pentru că erau mici.”

Pentru bunica mea, un pandantiv de aur pe care l-a purtat toată viața a însemnat pe rând sacrificiu, evadare, construcție, dar și mărturia ei despre iubire. Astăzi, îl port eu și se traduce în istoria familiei noastre. Un ceas cu litere rusești de aur și cadranul îngălbenit de vreme poartă cu el moștenirea tuturor generațiilor care l-au purtat la încheietura mâinii stângi timp de peste 50 de ani. Cea mai mică pereche de cercei cu diamante – pe care o port aproape zilnic – descrie începutul unei povești de iubire. 

Toate lucrurile astea sunt mai mult decât bijuterii sau simple obiecte. Sunt mărturiile existenței unor oameni care au fost sau sunt, reprezintă gesturi cu o încărcătură indisolubilă, poezii cu formă fizică. 

Bijuteriile – Poezii cu formă fizică

„Frumosul se simte, nu încape într-o definiție.” – Honoré de Balzac

Ilenele-Cosânzene moderne au alte valori, trag altfel de nădejdi, sunt conduse de alte impulsuri decât acum 100, 200 sau 500 de ani. Și, cu toate acestea, când arheologii au descoperit comunități vechi de sute și mii de ani, au descoperit totodată că femeile purtau bijuterii. Le purtau ca pe însemne ale comunității din care făceau parte, ca valoare sau ca număr de ani.

M-am întrebat de multe ori ce elemente definesc o bijuterie rafinată. Una pe care să o poți lăsa generațiilor următoare, cu povestea ta bine impregnată. Ce transformă o bijuterie în canvasul unei memorii? Ce elemente definesc un medalion sau un inel să existe ca moșternire?

Cred că primul aspect al unei bijuterii fine este – pe lângă scopul și mesajul ei – materialul. Evident, o bijuterie aur va avea alte proprietăți fizice de-a lungul timpului față de o bijuterie din orice alt material. Tocmai din acest motiv, FREYWILLE, producătorul de bijuterii vienez, a introdus sezonul acesta o nouă colecție de bijuterii din aur galben de 18 karate, care celebrează feminitatea (am scris AICI despre cele 4 muze ale colecției).

Tot din categoria materialelor care definesc ceea ce înseamnă fine jewlery sunt și pietrele prețioase. O aureolă de diamante strălucitoare care completează punctul culminant al designului și evidențiază una dintre cele mai celebre picturi ale lumii, poate fi o declarație de iubire, în același ritm cu tabloul din care își trage inspirația.

Povestea pe care o spune o bijuterie este extrem de importantă. Cine a creat-o, de unde s-a inspirat, cum a luat naștere ideea care se ascunde în obiect? Scriam eu AICI că bijuterii de artă din colecții precum Hommage à Vincent van GoghHommage à Claude Monet sau Hommage à Gustav Klimt poartă în ele atât amprenta și mesajul celebrilor artiști, cât și reinterpretările moderne ale esențelor lor.

Grijă, măiestrie, atenție la detalii, finisaje premium – toate acestea completează o experiență de neuitat. Ce anume justifică prețul unei bijuterii rafinate, pe lângă materialele care o compun? Viziunea creatorului său. 

O astfel de bijuterie poate fi magnifică prin simplitate și rafinament, prin detaliile unice sau prin rădăcinile de referință. „Pentru a ajunge la perfecțiunea acestei simplități trebuie o viață întreagă de muncă” scrie Dominique Loreau în cartea sa, Arta rafinamentului„Aici la confluența dintre lux, mărci și produse artizanale, e greu uneori să-ți dai seama cât reprezintă valoarea comercială, cât calitatea și cât etica. Pentru că luxul, marele lux e aproape întotdeauna artizanal, chiar dacă nu poartă nicio marcă sau niciun logo.”

Prima bijuterie pe care am purtat-o a fost o pereche de cercei pe care bunica mea a făcut-o la comandă, pe vremea aceea, la un bijutier local renumit. Două decenii mai târziu aveam să înțeleg cum sunt făcute bijuteriile, cum e modelat aurul, cum iau naștere acele obiecte cărora le dăm atât de multă valoare și pe care le investim cu atât de multe simboluri.

Astăzi, caut într-o bijuterie ceva „care să mă poarte acolo unde nu am fost până atunci”, dar și ceva care să-mi amintească cine sunt. Căci simt că și despre asta este frumusețea, despre amintire.

__________________________

Acest material face parte din campania Inspirația FREYWILLE, pe care suntem onorați să o găzduim pe canvasul nostru digital. Parteneriatul dintre CoverStories și FREYWILLE poartă în ADN-ul său conexiunea dintre artă, inspirație și povești frumoase, dar și dintre bijuterie, emoție și feminitate. FREYWILLE este unul dintre brandurile care ne inspiră și care creează alchimie folosind arta, pulberea de aur și emailul pentru a sculpta eleganța atemporală a bijuteriilor sale. CoverStories și FREYWILLE vă invită să citiți povești care inspiră, care umplu și care explorează și să descoperiți atemporalitatea unor bijuterii care ascund povești și trezesc emoții.

Dacă v-a plăcut acest articol, o să vă bucure și:

Să vă prețuiți

Puțin și bun

Manifest pentru personalitate

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here