Cum ne planificăm finanțele prin metoda bullet journal?

0
187
Timp de citire: 4 minute

Una dintre cele mai mari cauze de stres din toate vremurile sunt banii. În perioada aceasta, stresul financiar este depășit doar de anxietatea pandemiei, dar toate vocile spun că ar trebui să ne aplecăm cu mai mare atenție asupra finanțelor personale acum și în perioada ce va urma.

Din punctul de vedere al unui professional organizer, chestiunile financiare se supun acelorași reguli generale ca și organizarea locuinței: o conduită haotică va duce la rezultate neplăcute, iar dezordinea financiară va genera în mod inevitabil frustrare și potențiale consecințe grave pe termen lung.

Dacă vreodată v-ați dorit să fiți mai organizați în ceea ce privește banii, dacă v-ați dorit să începeți să economisiți sau dacă, pur și simplu, habar nu aveți pe ce se duc banii în fiecare lună, vă spun: acum este momentul ideal pentru o analiză a obiceiurilor financiare și pentru explorarea unor noi metode de a ne îmbunătăți relația cu banii. Acum este momentul în care avem și context, și motivație și suntem, sincer, și suficient de speriați încât să acționăm.

Cu ajutorul instrumentelor de planificare și journaling, astăzi vom căuta răspunsuri la următoarele întrebări:

  1. Care este impactul pandemiei asupra finațelor mele acum și pe termen mediu?
  2. Care sunt cheltuielile mele actuale?
  3. Cât economisesc?

Concret:

Analizează impactul situației actuale asupra veniturilor familiei

Luăm o foaie de hârtie, agenda sau jurnalul nostru și notăm toate sursele de venit din această perioadă. Notăm salarii, indemnizații, venituri din chirii, drepturi de autor, vânzări mari, venituri pasive, alte tipuri de venituri cu caracter constant sau periodic.

Venitul familiei a fost afectat de pandemie?

Ai salariul diminuat sau ai pierdut anumite surse de venit? Notează toate sumele rămase, atât cât le știi și trece și data la care urmează să primești banii în cont. Scopul este să vedem în cifre impactul pe care îl are situația actuală asupra finanțelor noastre și de aici să începem să analizăm pașii următori.

Poți face exercițiul acesta împreună cu partenerul. O cafea bună, o agendă și două minți pot genera rezultate uluitoare!

Înregistrează toate cheltuielile

Jurnalul este locul ideal în care să îți notezi zilnic, de mână, cheltuielile. Da, există aplicații foarte inteligente pe telefon care fac toată treaba în locul nostru, arată bine și calculează instant, dar dacă vrei cu adevărat să preiei controlul asupra obiceiurilor tale de consum, fă asta cu mâna ta!

Explicația este foarte simplă. Prin simplul gest de a scrie de mână, captezi instant atenția creierului tău, îl direcționezi înspre conținutul pe care îl creezi (o listă de cheltuieli) și aduci acel conținut din domeniul abstractului în realitate.

Cu lista în față, scrisă de mâna ta, cheltuielile tale „prind viață” și poți să îți setezi cu mult mai ușor intențiile vis-a-vis de ce dorești să faci de aici înainte.

Vom înregistra două tipuri de cheltuieli:

  • Cheltuieli fixerate la bancă, datorii cu tranșe lunare, abonamente, utilități, întreținere, cheltuieli recurente cu medicamente, transport, taxe de școlarizare etc.
  • Cheltuieli variabilemâncare, haine, cadouri, cumpărături de toate felurile, cheltuieli neprevăzute, urgențe.

Cele mai importante sunt cheltuielile fixe. Pe acestea trebuie să le avem foarte clar listate fiindcă ele se repetă de la lună la lună, au grad ridicat de predictibilitate și le putem astfel anticipa. Cheltuielile variabile trebuie notate pe măsură ce apar și este tare bine să facem asta, mai ales dacă nu știm pe ce ni se duc banii.

Vom ține în jurnal evidența cheltuielilor timp de 30 zile, iar apoi vom analiza lista. La o analiză superficială a acestei liste, vom putea extrage pattern-uri majore de consum (chestiuni care țin de stilul nostru de viață) și vom avea o viziune cât de cât coerentă a împărțirii cheltuielilor noastre pe categorii.

Ultimele studii arată că o treime din veniturile unei familii în țara noastră se duc pe alimente și băutură și ar fi interesant să verifici proporția asta în analiza ta personală.

Ce vezi, conștientizezi și poți lucra cu ceea ce conștientizezi. Recomand, mai ales acum, în perioada aceasta de cumpărături pe fond emoțional, în care plățile se fac mai ales online, o evidență cât mai strânsă a cheltuielilor, astfel încât să putem vedea exact ce se întâmplă în portofelul nostru și să putem lua decizii informate.

Citește și Învață să descoperi noi oportunități în schimbările care se petrec acum

Cum economisesc?

Ultimul lucru despre care voi vorbi este pe buzele tuturor zilele acestea, de multe ori sub forma acestei întrebări: „Auzi, dar tu aveai ceva bani puși deoparte?….”

Pandemia asta ne învață multe, una dintre lecțiile cele mai importante fiind lecția „banilor albi”. Fie că ai sau nu economii, acum este momentul să te îți întorci privirea înspre ele. Specialiștii recomandă 3 fonduri de economii: fondul de urgență (care să acopere necesarul de trai al familiei tale pentru o perioadă de 3-6 luni), fondul de siguranță (necesarul pentru aproximativ 6 luni) și fondul de economisire.

Fondul de urgență și cel de siguranță pot fi constituite primele, în această ordine, iar acum putem face asta relativ ușor. Putem profita de restricțiile impuse de izolare și putem realoca inteligent banii pe care altfel i-am fi cheltuit afară, la mall, la cinema, în vacanță, la sală etc. Vom crea o listă cu cele mai avantajoase instrumente de economisire disponibile sau putem să apelăm la un consilier specializat care să ne ghideze în perioada asta.

Un lucru este clar: o evidență clară a veniturilor, a cheltuielilor și a planurilor noastre de economisire ne va ajuta să trecem mai ușor prin perioada asta, ne va spori sentimentul de control și încrederea în ceea ce putem noi realiza.

Lucrul în jurnal are beneficii aproape imediate, aduce o claritate uluitoare și este o metodă extrem de elegantă de a planifica și de a te organiza. De doi ani de zile eu țin bugetele familiei în jurnal, împreună cu o evidență pe categorii a cheltuielilor și o proiecție a cheltuielilor viitoare. De asemenea, folosesc jurnalul și pentru urmărirea stingerii datoriilor și pentru acumularea de economii. Să vă fie de folos!

Mădălina Preda Professional Organizer și expert în planificare și lector al Fundației Calea Victoriei, unde susține cursul de Introducere practică în metoda Bullet Journal – planning personal şi time management.

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here