Business Status: Cum se descurcă restaurantele, cafenelele și brutăriile din București în vreme de criză

2
Timp de citire: 7 minute

De la cine putem comanda #acasă în perioada asta? Ce restaurante și cafenele s-au reinventat și cum?

Zilele astea se întâmplă multe lucruri. Aș fi naivă să cred că doar vorbind despre ele se vor rezolva ori măcar îmbunătăți. Dar speranța mea este că, dacă încercăm să cartografiem o parte din ce se întâmplă în perioada asta, ne poate servi drept bază pentru decizii pe care le vom lua în viitor. În ideea asta am scris un material-radiografie, care nu-și dorește să explice, ci doar să contabilizeze. 

Despre capacitatea de livrare a produselor alimentare direct la domiciliu a scris Bogdan Pantoc într-o analiză scurtă, așa că ceea ce am încercat eu să fac e să înțeleg ce se întâmplă cu businessurile mai mici sau mai mari ale oamenilor care (ne) fac de mâncare. Am vorbit cu câțiva dintre ei, iar în timp ce unii și-au închis de tot bucătăriile, alții s-au mutat în online și fac livrări cu propriile echipe, alții au trecut la ajutorul platformelor online de comenzi precum UberEats și Glovo, iar o altă parte dintre ei încă lucrează la a găsi o soluție. 

1. Meatic

Meatic e singurul restaurant din capitală unde știu că orice ar fi, găsesc ceva bun de mâncare. Și asta nu doar pentru că gătește Adi Hădean, dar și pentru că echipa lui de aici e formată numai din oameni minunați și talentați.

Deocamdată, Adi spune că „veniturile noastre din evenimente (80% din total) au dispărut complet. Veniturile din restaurant, adică exact cele care țineau în viață restaurantul ajuns cu greu la “zero” după un an și jumătate în care am pompat bani fără încetare, au dispărut și acelea. Deci da, ne-a cam afectat. Am decis să rămânem cât putem de mult alături de oamenii noștri și să-i protejăm cât putem de mult. Practic, ce avem, împărțim cu ei, să poată trăi. Nu știm cât vom putea face asta în lipsa unui ajutor real din partea Statului. Apoi, pentru a putea să ne menținem pe o oarecare linie de speranță, nu de plutire, am decis să începem livrări prin firma de catering, în limita puterilor noastre. Lucrăm cu personal redus și multă prudență.” Și până când pregătește Adi ceva (stați cu ochii pe el), puteți descoperi câteva sute de rețete pe blogul lui.

2. GrainTrip

Peste drum de Carnivale, tot la Timpuri Noi unde se găsește restaurantul lui Adi Hădean, există și o brutărie-cafenea mică și cochetă, cu produse de panificație delicioase. Graintrip e închisă și ea, însă, mai nou, în afară de comanda prin telefon, primesc și comenzi pe WhatsApp. Pentru comenzi au pregătit și un catalog cu produse de băcănie pe care îl actualizează constant și au creat și un program în care cei care doresc pot învăța să facă pâine acasă și un „Homebakers Starter Kit”.

3. Băcănia Veche

Se fac aproape 4 săptămâni de când gătim acasă și unele dintre comenzile pe care le-am făcut în perioada asta au fost de la Băcănia Veche. Marius și Ioana și-au reconfigurat business-ul în online și astfel Băcănia pregătește în fecare zi a săptămânii un meniu diferit care se poate comanda în fiecare dimineață, cu livrare oriunde în București.

4. Tartelicious

Un business mult mai mic, creat de două fete pasionate de brutărie și tarte, Tartelicious declară că vânzările le-au scăzut cu peste 50%, comenzile pentru aniversări și petreceri au fost anulate, evenimentele au fost anulate, iar acest lucru se vede direct în încasări.

 „De asemenea, unele ingrediente le găsim cu greutate, aprovizionarea se face cu greu. Momentan avemînchis, lucrăm doar pe comenzi și acelea doar în anumite zile. Avem un program redus în zilele de joi-vineri-sâmbătă doar pentru ridicarea comenzilor din Ion Brezoianu, nr. 35. Și acum, încercăm să avem cât mai puține pierderi, incluzând food waste-ul. Nu facem cantități mari, avem doar stocuri mici cu ingredientele pe care le avem la dispoziție. Și deși acest lucru ne-ar face mai creative, momentan, menținem produsele favorite sau cele cu care sunt obisnuiți clienții noștri. În luna aprilie, când sperăm că lucrurile să revină la o normalitate „nouă”, vom considera că suntem la început și eforturile noastre vor fi mai mari și intense, pentru a trece peste această perioadă. Toate deciziile sunt luate cu o zi – două înainte, în functie de cum evoluează lucrurile.” 

5. Mara Mura

Daciana și echipa ei minunată de la Mara Mura au pregătit săptămâna trecută pachete cu dulciuri, prăjituri și ciocolată de casă pentru personalul medical și civil de la ambulanță și de la spitalul Victor Babeș, în încercarea de a le mulțumi eroilor din sistemul medical pentru toate eforturile pe care le depun în această perioadă. 

Rămânând la capitolul veștilor bune, pentru cei cărora le e poftă de choux cu cremă de soc sau de trandafiri, Mara Mura face eforturi să livreze toate comenzile online, cu livratori proprii. „Pentru a nu lăsa pe nimeni să aștepte prea mult, trebuie să știți că putem livra în aceeași zi doar comenzile care ajung la noi în intervalul 10:00-14:00. După ora 14:00 înregistrăm comenzile pentru a doua zi.” 

6. KANE

Kané se reinventează temporar și devine o bucătărie comunitară ce va servi mâncare gustoasă în principal celor care prin natura jobului nu pot sta acasă și, mai ales celor care sunt cei mai mari eroi în aceasta perioadă: medici și asistente din spitale. Pe rețelele de socializare, reprezentanții Kané anunță că #Acum (n.e. #Acum este numele campaniei sub care își desfășoară activitatea în această perioadă) vor găti doar pentru delivery, mâncare de foarte bună calitate, accesibilă, simplă și gustoasă care le va permite să ajute în timp ce se asigură că limitează expunerea personalului. Mai mult, reprezentanții Kané anunță că „#Acum, plănuim să ne deschidem bucătăria și să aducem alături de noi și alți chefs din alte restaurante pentru a contribui la o minimă stabilitate financiară în această perioada, nu doar pentru noi, cât și pentru alți colegi de industrie puternic afectați financiar de faptul că nu își pot face meseria.”

7. Voilà

Deocamdată bunătățile de la Voilà nu sunt de găsit la comandă online, însă Radu Dumitrescu declară că sunt în lucru cu un plan de distribuție pentru mâncare și vin. „Pentru că ne întrebați asta, iar pe noi ne mănâncă palmele să gătim din nou. Pune-ne mailul într-un mesaj privat și trimitem soon un news letter. Să fiți safe!”

8. Familia Origo & Trofic

Oamenii Origo s-au mobilizat și au creat sub conceptul 𝗙𝗿𝗼𝗺 𝗛𝗼𝘀𝗽𝗶𝘁𝗮𝗹𝗶𝘁𝘆 𝗣𝗹𝗮𝘆𝗴𝗿𝗼𝘂𝗱 – 𝘁𝗼 – 𝗟𝗼𝗻𝗴 𝗟𝗮𝘀𝘁𝗶𝗻𝗴 𝗖𝗿𝗮𝗳𝘁𝗣𝗿𝗼𝗱𝘂𝗰𝘁𝗶𝗼𝗻 solutii prin care să se poată susține. Au oprit momentan activitatea din shop, însă au dus toată energia la Prăjitorie și în online unde puteți plasa comenzi, iar în București, livrările sunt realizate chiar de membrii echipei.

Vești bune și pentru iubitorii bunătăților de la Trofic, care livrează comenzile online cu bicicleta sau cu mașina, pe o distanță de 5 km pentru cele două locații Trofic – Ion Brezoianu sau Mircea Vodă, iar taxele de livrare variază în funcție de timp și distanță. Comanda o puteți plasa telefonic sau pe WhatsApp după ce consultați meniul.

9. Beans & Dots

Ei sunt cei care au creat inițiativa #CafeaPentruSpitale și #susținemafacerilemici„Sunt afaceri mici la care știm că ții mult. Restaurante, cafenele, buticuri, magazine sau saloane la care te duci în fiecare săptămână sau chiar în fiecare zi și ale căror servicii și produse nu pot fi livrate prin curier sau care nu sunt indispensabile (alimente sau medicamente).  Toate au angajați și furnizori care la rândul lor au familii. Și toate pot fi nimicite de 2 săptămâni de inactivitate. Fie că este vorba despre cafeneaua sau gelateria ta preferată, credem că toți ne dorim ca aceste mici afaceri să fie acolo pentru noi și după ce trecem peste criza COVID-19. Putem să le ajutăm astăzi ca să ne bucurăm de ele mâine. Noi deschidem Card Cadou către toate companiile mici și mijlocii la care ții. Tu poți să îți cumperi în avans lucrurile și experiențele de care să te bucuri mai târziu. Împreună, le ținem pe linia de plutire.”

10. Simbio

Unul dintre restaurantele pe care le frecventam des înainte este Simbio, care s-a mutat pe UberEats și Glovo păstrând aceelași meniu din restaurant și caserole biodegradabile.

11. Camera din față

„Cea mai bună cafea e cea care-ți tihnește.”  Mamaie de la Camera din față ne reamintește că putem comanda online ceaiurile și cafelele preferate doar cu livrare la domiciliu. Și mai las aici un fragment dintr-un articol de pe blogul lor pe care vă invit să-l citiți: „Și, din nou, avantajele vremurilor prezente, poți comanda pe internet aproape orice. Așa că, voi, cei de acasă, puteți comanda în continuare online, și noi vă livrăm la domiciliu. Și dacă tot pomeneam de cafea, eu mi-s acum cu o ceșcuță în mână, cea mai prețioasă dintre ele și sorb îngândurată, dar încrezătoare. În cămăruța noastră, Cafeaua Musafirului este la jumătate de preț. Adică, cumperi un kilogram și plătești doar jumătate din el. Cafeaua Musafirului este un amestec de Columbia și Indonezia. După denumire, ar trebui băută cu cel mai drag oaspete, sau cu mai mulți. Dar, nu uita, că s-ar putea ca tocmai tu să fii musafirul din casa ta. Soarbe cafeaua liniștit, în tihnă, la tine acasă.”

12. Zexe Braserie

Canapeaua de la Zexe Braserie se înlocuiește cu cea de acasă, dar prăjiturile și produsele noastre lor rămân la fel. Astfel, cei care știți minunile de la Zexe, puteți comanda deserturile și produsele sărate din meniul Zexe Braserie, iar livrările se fac în intervalul 9:30 – 18:00, cu mașina frigorică proprie și transportul este gratuit la comenzi de peste 100 de lei. Tot ei au și opțiunea „pachete” – puteți suna la Braserie pentru a plasa comenzi, pe care să le ridicați rapid de la ei, fără să fie nevoie să intrați în Braserie.

13. Nespresso 

Și Nespresso a închis temporar magazinele, dar specialiştii lor ne rămân alături online şi prin telefon. Beneficiaţi de livrare gratuită la orice comandă, astfel încât să vă bucurați în continuare de micile plăceri, acasă. P.S.: Nespresso vă roagă să fiți îngăduitori cu posibilele întârzieri ce ar putea apărea în timpul de livrare, întrucât estimează o perioadă aglomerată. 

14. Lacrimi și Sfinți

„Dar cu siguranță când măștile vor cădea și toate cele ce le trăim azi vor fi trecute, și vor cere a fi povestite cu prietenii, când vom putea din nou să ne îmbrățișăm, să ne vorbim de aproape și să ne lingem pe degete, NOI vom fi în același loc, pe Șepcari.” Dar până atunci, Lacrimi și Sfinți livrează în regim online, prin Uber Eats și Glovo sau, cum le place lor să rezume: „Dacă ne sunați, noi vă trimitem, că oameni suntem.”

În altă ordine de idei

Nimeni nu a fost pregătit pentru starea asta. Nimeni nu are răspunsuri, ci doar întrebări. E o perioadă complicată în care noi toți ne luptăm: cu anxietatea, cu nesiguranța, cu incertitudinile, cu singurătatea. Cu siguranță business-urile mici, initiațivele antreprenoriale noi și oamenii lor, mai mult decât restul. Dar sper că vom reuși să găsim soluții #împreună.

P.S.: vă invit să completați lista și cu alte inițiative sau status-uri pe care le cunoașteți sau de la business-uri care vă sunt aproape. #SăfimBine #Împreună

2 COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

17 − ten =