8 de cărți despre modă pe care ar trebui să le citești

0
136
Timp de citire: 5 minute

Îmi plac lucrurile făcute temeinic. Documentate, testate, văzute, citite, răscolite. Evident, apreciez intuiția și flerul, doza aceea de ambiguitate frumoasă pe care ți-o dă estetica înnăscută. 

Fashion își are originea în latinescul „facito” care înseamnă „a crea”, lucru deloc de neglijat dacă e să ne gândim la seria de valori pe care a ajuns să o exprime acest termen: de la conformitate la rebeliune și excentricitate, de la aspirații sociale și statut la șarm și seducție, de la croirea unor țesături la una dintre cele mai complexe industrii ale lumii în care trăim.

Dorința de a ne îmbrăca și accesoriza transcende granițele istorice, culturale sau geografice și chiar dacă forma, fondul sau conținutul se modifică, rămâne aceeași motivație: haina ca expresie a identității.

Contrar credinței cum că moda este asociată cel mai adesea cu disponibilitatea și este percepută ca fiind efemeră și capricioasă, moda este, în sine, un sinonim pentru nevoia de schimbare, de evoluție, de dezvoltare. Iar acest fapt nu e deloc unul fragil, ci deosebit de important.

Și, cum nu ne-ar ajunge o viață să studiem și să înțelegem mai bine moda, vă propun 8 lecturi care să vă poarte într-o călătorie despre tot ce reprezintă moda de-a lungul vremii, până astăzi.

1Artă, Stil, Costum – ADINA NANU

Ah, cât am căutat cartea asta! Artă, Stil, Costum este o reeditare a unei lucrări mai vechi a reputatei profesoare Adina Nanu, în care, cu bogata sa experiență, dar și datorită unei documentări minuțioase, realizează o nouă incursiune în timp și în spațiu, în lumea plină de dinamism a modei. 

2Psihologia culorilor – KAREN HALLER

Toate culorile ascund în ele o formă de energie emoţională, iar Karen Haller, specialist în psihologia aplicată a culorilor, decodează în acest ghid revoluţionar forţa implicită a culorilor.

Citește și Amintirea culorilor și cum ne-au influențat ele lumea

De-a lungul fiecărei pagini, autoarea ne învaţă cum să selectăm culorile şi cum să le folosim, ferindu-ne de capcanele inerente de pe parcurs. E bine de știut că scriitoarea Karen Haller este o autoritate internaţională bine-cunoscută în domeniul psihologiei aplicate a culorilor, fiind specializată în coloristica de brand, de interior şi personală. Iar după ce a studiat culorile vreme de peste douăzeci de ani, Karen susţine că acesta este un subiect extrem de generos şi de complex, cu efecte extraordinare în viaţa cotidiană, dar şi în sfera afacerilor. 

3Moda. Istoria completă – Marnie Fogg

Probabil cea mai completă carte despre modă în limba română, această istorie – album înfățișează, cu ajutorul a peste 1 000 de imagini, o călătorie captivantă prin fiecare etapă importantă din istoria modei: Grecia şi Roma antică, straiele de Curte ale dinastiei Tang din China, textilele amerindiene şi pre-columbiene, costumele din Renaştere, Restauraţie şi Romantism, Belle Époque şi Art Deco, hainele de gata şi haute couture, revoluţia britanică a hainelor bărbăteşti, moda stradală japoneză şi o mulțime de alte felii de istorie a modei.

412 creatori care au schimbat lumea – Bertrand Meyer Stabley

Bertrand Meyer-Stabley, un jurnalist distins al revistei ELLE, pasionat de celebrităţi şi de modul lor de a se integra, memorabil şi distinct, în cotidian a devenit celebru și pentru că a lucrat pentru Prinţesa Margaret a Marii Britanii, a scris despre Elton John, Coco Chanel, Rudolf Nureyev, Gala Dalí sau James Dean. Dincolo de pasiunea documentării minuţioase a parcursului bibliografic al unor personaje care amprentează puternic istoria socială, Bertrand Meyer-Stabley a editat cu succes unele din cele mai provocatoare texte ale lui Jean Cocteau.

512 creatoare care au schimbat lumea – Bertrand Meyer Stabley

Același autor, dar de data aceasta concentrat pe detaliile feminine ale modei internaționale. De la Coco Chanel la Vivienne Westwood şi Carven, cu opriri spectaculoase în biografiile unor nume iconice în istoria haute couture, ca Elsa Schiaparelli, Nina Ricci şi Miuccia Prada.

Somptuozitate şi eleganţă lejeră, tragedii personale şi idile cu iz de carte poştală, şampanie, parfumuri fine şi rochii desprinse, parcă, din visul unui Salvador Dalí. Un exerciţiu de rafinament seducător şi de istorie emoţionantă, adesea inedită şi, nu o dată, luxuriantă în detaliu, farmec şi stil.

6Bărbatul și moda – Ovidiu Buta, Adina Nanu

Rezultatul unui dialog între o femeie și un bărbat, dintre două generații diferite, dar complementare. În timp ce Adina Nanu a fost istoric de artă, Ovidiu Buta, care i-a fost student la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică din București, este un tânăr jurnalist de modă. 

„Subiectul discuției este arzător de actual: înfățișarea masculină aflată în plin proces de transformare la începutul mileniului III. Căci, după ce în secolul XX femeile au golit dulapurile de haine ale bărbaților, luând la purtare totul, de la pantaloni și cravate la pălării și cămăși, e firesc să ne așteptăm ca, în veacul următor, sexul tare să dorească să își ia revanșa, să își dobândească libertatea de a se îmbrăca la fel de variat ca reprezentantele sexului frumos.”

7COCO CHANEL – Edmonde Charles – Roux

O biografie verticală a celebrei Gabrielle Chanel, o femeie în afara tiparelor, care a recreat moda. Autoarea, Edmonde Charles-Roux a fost nevoită să facă ordine şi curăţenie într-o întreagă viaţă de minciuni sau de mărturisiri subtil travestite, pentru a ne-o arăta pe fetiţa unor negustori ambulanţi din Cévennes, născută din întâmplare la Saumur, pe orfana uitată într-o mănăstire din Corrşze sau pe mica elevă internă la călugăriţele din Moulins, care avea să devină curând poseuse.

8Geanta, un amor de-o viață – Dominique Loreau

Stabilită în Japonia de peste douăzeci de ani, Dominique Loreau este celebră în lumea occidenată datorită modului în care expune maniera de viață a țării sale de adopție, ce se bazează pe principiul Moins pour plus aplicat în toate domeniile, de la materie până la spirit. 

De la arta de a vă simți bine chez vous la arta de a fi fericiți en vous, Dominique Loreau transpune principiile Orientului pentru Occident, plecând de la dictonul japonez care spune că: „Perfecțiunea nu constă în a face lucruri neobișnuite, ci în a face lucruri obișnuite într-un mod neobișnuit.“ De data aceasta, cu totul sufocați de piața de consum în masă și disprețuindu-i prea mult pe consumatori: numeroase genți sunt scumpe, deși sunt fabricate în China, din materiale de proastă calitate. Ceea ce le face să coste atât de mult e doar marketingul; însă calitatea și savoir-faire-ul lipsesc. 

Citește și 45 de branduri românești de genți și portofele

Anatole France spunea că o persoană care nu are niciun secret e lipsită de șarm. Geanta e grădina noastră secretă, unicul nostru spațiu adevărat de intimitate. Gențile acestea nu mai sunt făcute să dureze, ci sunt făcute să fie „consumate“ și înlocuite rapid. Pentru omul de afaceri „normal“, primul criteriu de care trebuie să se țină seama în privința vânzării unui produs este prețul. Însă pentru mărcile cu tradiție, prețul vine abia pe locul al doilea. Principala lor preocupare nu e aceea de a obține profit, ci aceea de a deveni numărul unu în lumea modei. Atunci vor putea să vândă orice vor dori, la prețuri complet nebunești. Atunci nu vor mai vinde o geantă, ci vor vinde un vis, o marcă, un logo. Și știm deja că acest lucru se întâmplă.

Cam acestea ar fi propunerile mele.

Citește și Poligamia literaturii. Sau de ce nu sunt omul unei singure cărți

Voi ce alte titluri ați adăuga pe listă?

Lasă un comentariu

Please enter your comment!
Please enter your name here