#romanianvalues
Mănăstirea Neamț. Anii 2000
Îmi amintesc că primele ieșiri organizate, cu familia, s-au făcut pe la început de 2000. Dacia albă, 1310, cățelușul care dădea din cap, așezat strategic în geamul din spate, o destinație nouă pentru mine și fluturii din stomac. Am ajuns la munte în plină vară.
Nu e nevoie de un efort de memorie prea mare ca să îmi amintesc de verdele spălat de ploile dese, scurte și abundente. De aerul rece de seară, de munții care făceau paravan pentru mănăstire sau de potecile doldora de brazi, străbătute când și când de un călugăr. De aburul pe care munții îl respirau. De liniștea serii, întreruptă, pe alocuri, de un greier, un lătrat sau de clopot. Apoi vacanțele s-au întețit. Iar locul preferat pentru o vară caldă a rămas același, mulți ani la rând: mănăstirea, brazii, apa de la izvor și culesul de bureți, în pădure.
Și azi e locul meu preferat. Un soi de acasă, un loc care deși schimbat de trecerea timpului, pare veșnic același, nealterat.
Am ascultat recent un interviu cu David Neacșu, alpinist, iubitor de munte și omul care a organizat prima expediție pe muntele Everest, în 2003. Povestește în interviu despre munții și lumea întreagă pe care a străbătut-o, de la Peru, la Noua Zeelandă. Dar se oprește la Carpați ca la cei mai frumoși munți pe care i-a experimentat. Și pune accent pe acest lucru.
M-am întrebat, cum se face ca dintr-o listă generoasă de locuri pe care le-a vizitat, tot Carpații să fie cei care îl fascinează, chiar și după 40 de ani de munte?
Mă încumet să răspund. Se spune că românii sunt printre puținele nații care nu emigrează complet. Suntem legați de rădăcini, așa cum e fiecare popor, dar, fără fals patriotism, există o legătură emoțională cu țara care se rupe destul de greu. Am văzut diferite reportaje despre bagajele trimise an de an, pe timp de sărbători, către românii care lucrează în străinătate sau care chiar s-au stabilit acolo. „Ce ați pus în bagaj?”, întreabă reporterul. „Cozonac, murături, prăjituri de casă, mere.”, răspunde bătrâna.
În aceeași idee, prima dată când am ajuns în Italia, am vrut să gust o roșie. Asta fiindcă toți cei pe care îi cunoșteam și care locuiau acolo, unii chiar de peste 10 ani, tânjeau după o roșie coaptă din grădina bunicii din România. Mi-am astâmpărat curiozitatea și recunosc că mă așteptam la un gust fad, la o textură dubioasă. Mă așteptam ca testul comparației să bată în cui și să pună pe primul loc bunătate de roșie românească. M-am înșelat. Fructele și legumele lor sunt la fel de bune. Ba chiar poate îndrăznesc să simt și o diferență, care face cinste gustului lor.
Roșia noastră nu e mai bună. E diferită. Munții noștri nu sunt mai buni. Sunt diferiți. Cozonacul nostru nu e mai bun. E diferit. Dar diferit înseamnă și autentic. Iar autentic înseamnă al nostru. Iar când un lucru este al tău, puține lucruri pot să mai concureze cu acesta. Și mai puține au puterea să îl înlocuiască.
6 motive pentru care e bine să îți vizitezi țara
Călătoriile, posibil să nu mai aibă aceeași formă pe care am cunoscut-o până acum. Există deja idei sau chiar proiecte care au menirea să schimbe felul în care vom călători de acum înainte, cu precădere în afara granițelor. Iar multe dintre acestea se îndreaptă către digitalizare.
Spre exemplu, IATA (Asociația Internațională de Transport Aerian) vorbește din ce în ce mai mult despre ONE ID – o nouă formă de călătorit document-free, care își propune să funcționeze datorită unui sistem de recunoaștere biometrică (scanare facială, scanarea irisului sau amprentă). Prin acest lucru își doresc să reducă timpul de așteptare la controalele pentru pașaport, de la check-in, check-out, dar și pentru a contribui la un mediu sigur pentru pasageri și pentru sustenabilitate. Până în 2037, cei de la IATA estimează că numărul de călători va ajunge la 8.2 miliarde de oameni (dublul numărului de astăzi).
Un nou normal. Poate că aceasta este cea mai bună mențiune pentru contextul actual și cel mai bun punct de la care să pleci pentru a crea o strategie și un plan. Pentru aceasta se pregătesc și companiile aeriene, pentru aceasta se croiesc noi protocoale pentru a zbura în siguranță. Pentru aceasta s-au pregătit și cei care lucrează în turism, unul dintre cele mai afectate industrii la ora actuală.
Călătoriile sunt, într-adevăr, printre cele mai sigure investiții. Nu doar pentru noi înșine, dar și pentru locul pe care îl numim Acasă, pentru bunăstare. Fie că e Moldova, Banat, Transilvania sau Dobrogea. Așadar, înainte de a împărtăși cu voi câteva locuri fantastic de frumoase din țara noastră, am pus pe hârtie și câteva motive care ne îndeamnă și pe noi să călătorim prin locurile încă neexplorate din România.
1. Sprijini economia locală
Cu riscul de a suna egoist, să te îngrijești pe tine mai întâi și apoi să vezi și de ceilalți. Cam la fel se întâmplă și cu economia locală. Sau unde-s doi, puterea crește. Îmi vin în minte multe comparații care să evidențieze ce înseamnă să susții economia locală. Cu toate că cea mai bună comparație este cea cu tine însuți, am mai spus și încă o spun, uneori e bine să ne uităm și la alte exemple pentru a ne inspira.
2. Contribui la vizibilitate
A se căuta cum a devenit Viscri o regiune de poveste din Transilvania. Într-adevăr, a devenit o regiune parcă protejată de prințul Charles, dar totul a pornit de la inițiativa unor români. Dacă nu cunoaștem noi cele mai ascunse colțuri de țară, atunci cine să o facă? Ca un mini-exemplu, atunci când călătorim în străinătate, ne dorim să stăm la masă cu localnici și să ne bucurăm de cele mai autentice experiențe, să aducem acasă cele mai sincere povești ale locurilor pe care le-am vizitat.
3. Cunoști și alte versiuni ale țării tale și a felului în care trăiesc alții
Să împingi cât mai mult granița lucrurilor pe care le cunoști și le trăiești are rol de destupare a minții, de dezvoltare personală. Poveștile preferate din copilărie erau cele pe care le culegea tata sau unchiul când mergeau în deplasare prin țară. Târgu-Jiu, Dorna, Băile Herculane, Iași, Sovata, București. Veneau cu povești despre obiceiurile oamenilor, despre un mod diferit de a face lucrurile, poate chiar cu o povață.
4. Culegi povești
Iubesc poveștile pe care le culeg după o excursie, după o ieșire. Le spun iar și iar, până la următoarea. Dar nu este doar despre experiența mea. Am înțeles că e și despre povestea locului, despre gustul proaspăt pe care îl încerci odată cu mâncarea locului, un nou peisaj, o nouă arhitectură, un nou stil, un alt grai. Iar toate acestea ajung să te compună ca un puzzle.
5. Contribui la îmbunătățirea calității serviciilor
Când îți cunoști locul, îl cuprinzi și cu bune, dar și cu rele. Poate că la noi toate se întâmplă cu încetinitorul, dar se întâmplă. Acum ceva ani, o fostă stewardesă cu o experiență de 10 ani în companii precum Emirates sau Qatar mi-a povestit despre felul în care s-a schimbat după acei ani. „Dacă eu pot să ofer servicii de calitate superioară, într-un mediu închis și limitat, mă aștept ca și alții să aibă măcar aceeași deschidere. Nu mai tac. Nu mai închid ochii la nedreptăți.” Responsabilitatea cade pe umerii tuturor, atât din punct de vedere al celui care oferă un serviciu, cât și pentru cel care consumă. Cu cât plaja de oameni care nu se mulțumesc cu „Oricum” e mai mare, cu atât, cred, că și serviciile se pot îmbunătăți. Considerabil.
6. Dezvolți un spirit de cercetător
Caută și vei găsi. În cele mai ascunse locuri, cele mai vechi conace, cule și grădini, istorii pe care nu le știai, unele deloc confortabile, altele cu final fericit.
***
110 destinații perfecte pentru călătorii în țară
Lista cu siguranță nu este una care își dorește să cuprindă toate destinațiile perfecte din România. E o listă care a pornit de la călătoriile personale și care s-a văzut tot mai mult adăugită. De asemenea, bine de știut: pentru lista de mai jos am ales destinații românești pe care le-am vizitat personal, care ne-au fost recomandate de oameni apropiați și pe care le-am trecut prin filtrul redacției. Am încercat să includ atât concepte noi (cum ar fi glamping resorts), locuințe inedite (căsuțe în copaci), cât și conace, castele sau case de vacanță cu istorie.
Fără să mă lungesc mai mult, aceasta este lista noastră, pe care o împart cu voi, având o poftă mare de explorări:
Moldova și Bucovina
1. Castel Manor
3. Conac Polizu
4. La Roată
6. Haita Land
9. La Kuburi
11. Casa Bunicii
12. Casa Poveste
13. Hygge Hut
14. La Saivan Bio Retreat and Farm

Muntenia
1. Casa Timiș
5. Green Camp
7. Cob Village
8. Atra Doftana
10. Wegloo
11. Casa Golescu
12. Hadar Chalet
13. Dor de Suflet
14. Casa Comana
15. Ferma Dacilor
Oltenia
2. Forest Spa
3. Port Cetate

Banat
3. Cabana Km 13
Crișana
2. Apuseni Wild
3. Șura Dacilor
Maramureș

Transilvania
2. Casa Glod
3. Casa Albă
4. Viscri 125
5. Viscri 32
9. Casa Noah
11. Alma Via
12. Sighișoara Dominic Boutique
13. La Mama Anica
14. Cobor Farm
15. Conacul Archia
17. Daniel Castle
18. Casa Kyrali

20. Harmonia Mundi
21. Valea Verde
22. Akasha Retreat
23. Casa Kraus
24. Raven’s Net – The hidden Village
25. Cabana Șapte
26. Cabana Bârlogu
27. Cuibul de Lemn
29. Carpathian Ursa
31. Cross-Country
33. Zabola Estate
34. Camping Fain
35. Popasul Verde
36. Cabana Moș Radu
37. Cosama Village
39. Pastel Chalet
40. Taschlerhaus
41. Bike House
42. Șura lui Victor

Dobrogea
2. Casa Varvara
3. Casa Filip
6. Aquavilla
8. 5 chirpici
Litoral
1. CasaDeMare
2. Copahavana
5. Casa Stavros
9. Tagoo

Platforme de travelling
1. Wildventure
2. Travlocals
5. Plecat.ro
Să vă fie de bine! Iar dacă în răsfoirea listei, v-ați gândit la un loc pe care l-am omis și care ar rotunji frumos numărul de destinații, scrie-ne în comentarii! Să ne fie reciproc de motivație și inspirație.
Călătorii în siguranță să aveți!
Dacă ți-a plăcut, mai poți citi pe aceeași temă și:
75 de branduri românești pentru copii și părinții lor
24 de branduri românești de papetărie și o scurtă istorie a hârtiei
LE – Recomandări de la voi:
Foarte bine punctat si lista cu destinatii este mai mult decat relevanta! As mai completa la cele 6 motive pentru care sa(-ti) vizitezi Romania doar o nota generala: activarea patriotismului, a spiritului autentic romanesc, a dragostei si devotamentului fata de tara mama, a unitatii si statorniciei romanesti si a cunoasterii de sine.
Am creat si noi o platforma de promovare, http://www.booking-mania.ro, prin care ne-am propus prin intermediul turistilor / calatorilor / oamenilor de afaceri romani sa fim ambasadori pentru zona de ospitalitate si pentru frumoasa noastra Romanie, printr-un sistem unic de recenzii video turistice.